fredag 21 november 2014

Gå vilse i Valencias gamla stadskärna.

När jag kommer till en ny stad, brukar jag leta upp en byggnad med utsikt, gärna en hög byggnad där jag kan komma upp och se staden uppifrån. Efter det kan jag lättare orientera mig när jag vandrar runt i de olika kvarteren.
Mitt resetips är att bege sig till Valencias gamla stadskärna, till placa de la Reina  och besöka där Valencias sevärdhet Katedral. Gå upp i klocktornet och få utsikt över hela staden.




Efteråt letar man upp en  mysig uteservering på torget och tar ett glas vin eller provar churros som doppas i varm choklad.


Eller så fortsätter man att vandra runt och hamnar på ett annat torg med flera kyrkor runt om och där stadens invånare samlas en söndagsgudstjänst eller för att fika och se på folkdans.







Man kan även gå upp i en av de stadsportarna som finns kvar, bl a  Porta de Serranos


Här och där ser man en väggmålning. 



"Kan det vara ingång till en liten cool bar? " funderade min tonåring.... 


På kvällen är många byggnaden vackert upplysta.





Det är inte alltid man ska titta bara uppåt för att upptäcka något vackert....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar