torsdag 15 januari 2015

Vårweekend i Rom

En dag i slutet av april var jag äntligen på väg till Rom. Tillsammans med min tonårsdotter skulle vi upptäcka den eviga staden.
Vi ville se Colosseum, Pantheon och St Peterskyrkan. Vi skulle äta pizza och massor av glass, vandra runt på kvällen i gamla stan, och vi skulle shoppa lite grand. Det var planen för vår weekendresa.

Flygresan med Norwegian gick fort och från flygplatsen i Rom hoppade vi på ett tåg som tog oss in till stan på en halvtimme. Leonardo Expresståget för 14 euro avgår varje halvtimme. Biljetter köpes i automaten och glöm inte att stämpla dem innan ni stiger på tåget.

Istället för hotell hade vi bokat oss in på Locanda al Viminale - ett litet bed and breakfast halvvägs mellan Roms gamla stadskärna och Termini tågstation. Rummet var stort med högt i tak, rent och fint och hade en liten balkong där vi åt vår frukost serverad av den trevliga värdinnan. Perfekt start på dagen för en morgontrött 16åring och mig som älskar att dricka kaffe på balkongen.

I Rom möttes vi av ett skönt sommarväder, lagom varmt för en stadspromenad. För att få en överblick över staden skulle vi först besöka en byggnad med utsikt. Vi kom till den här pompösa byggnaden Il Vittoriano som enligt mig är en ganska hemsk byggnad, men den bjöd på en fin vy.

Uppe på taket kunde vi se över Forum Romanum och bort mot Colosseum.

Härifrån fick vi också en uppfattning om hur stort Forum Romanum området är. Ska man få ut någonting av besöket här i antika Roms centrum bör man hyra en guide.

Efter det besökte vi Colosseum som är en av Roms största sevärdheter. Med sina tre våningar är världens mest kända amfiteater mycket större i verkligheten än jag hade föreställt mig.

Om du besöker Colosseum med en tonåring, se gärna filmen "Gladiator" innan besöket, så får ni en mer levande upplevelse här.

Mina två resetips:
Reser du med barn eller tonåring, ta med barnets pass eller ID kort när ni besöker Colosseum. Det är gratis inträde för EU medborgare under 18 år. Detta gäller alla statliga museer i Rom.

Besök Colosseum två gånger - dagtid och kvällstid. Att få se den här historiska byggnaden i kvällsbelysningen var en mäktig upplevelse.

Att promenera runt i Roms historiska centrum (Centro Storico) är som att förflyttas tillbaka i tiden. Överallt möts du av gamla byggnader - palats och kyrkor. Hela gamla stadskärnan tillsammans med Vatikanen finns på UNESCO:s världsarvslista.

Om det skulle regna i Rom, skynda dig till Pantheon för att se hur vattnet forsar in genom hålet i kupolen. Vi upplevde det tyvärr inte men också ljuset som strömmade in genom öppningen var mäktigt att se.

Den bästa upplevelsen var ändå att bara gå runt, stanna för att köpa glass, gå in i trånga gränder och innergårdar. Det var där vi såg den genuina Rom.

Vid torget Largo di Torre Argentina möttes vi av ruiner där gömda i det höga gräset låg många katter. Det visade sig att det var ett härbärge för hemlösa katter.

Vi promenerade över bron till andra sidan floden Tibern där charmiga Trastevere ligger, en av Roms historiska stadsdelar.

En kväll gick vi vilse. Efter att först ätit på en trevlig trattoria och vandrat runt i gamla staden förbi de kvällsbelysta fontänerna skulle vi gå hem till B&B.

Det var bara det att vi gick åt motsatt håll och det resulterade i att vi kom ända bort till floden och fick gå en lång omväg hem. Men, men.... Hade vi inte gått vilse, hade vi inte sett Castelo Sant´Angelo  i nattbelysningen. Det är här stora delar av filmen "Änglar och Demoner " spelades in.

Så var det dags att besöka St Peterskyrkan.

För att komma in i kyrkan fick vi stå i en lång kö till säkerhetskontrollen men som tur var förflyttades den snabbt framåt.

Det är gratis att besöka basilikan men för att komma upp på taket får man betala för hissen på högra sidan av byggnaden.

Väl uppe på taket blev vi belönade med en fantastisk utsikt över Rom.

Efteråt letade vi upp ett café och tog en lång paus från sightseeingen. En fika med en smaskig tårta är precis vad man behöver när man reser på tu man hand med sin tonåring.

Blev vi förälskade i Rom? Både ja och nej.
Allt är gammalt i Rom. Det kanske anses vara romantiskt men för mig var det nästan för mycket av det gamla. Jag föredrar storstäder som har en blandning av det riktigt gamla, mellankrigstids elegans och dagens moderna arkitektur. I Rom saknade jag denna blandningen. Förmodligen var vi där för kort tid för att upptäcka mer av staden.
Jag kommer säkert att besöka Rom igen och då skulle jag vilja hitta ett rum med en liten solig terrass...