söndag 29 mars 2015

En avstickare till öknen - Joshua Tree National Park.

Endast ett par timmars bilkörning österut från Los Angeles kan man uppleva helt annorlunda klimat och natur, nämligen öken. Det blev en liten avstickare till Palm Springs för att besöka en nationalpark som vi hade fått tips om.

Halvvägs mellan Los Angeles och Palm Springs blev det ett stopp för shopping på ett av Kaliforniens stora outlets Ontario Mills. Det blev fynd för hela familjen på Nike och Puma, dottern frossade på Abercrombie och Hollister och sonen hittade coola t-tröjor på Hot Topic. (Listan på alla butiker ser du i länken.)

Väl på plats i La Quinta - en liten förort till Palm Springs, steg vi ut från bilen och möttes av en hetta vi aldrig hade upplevt förr. Till och med luften var het. När vi senare på kvällen gick ut för att äta, såg vi en märklig syn. Runt uteserveringen steg ett ångmoln. Det visade sig vara små vattenspridare som kylde ner luften för restaurangbesökare.

Tidigt nästa morgon körde vi iväg till Joshua National Parken som ligger på gränsen mellan två olika öknar.

Vi körde igenom ett enormt område med bara kaktussar.

Eftersom vi kom tidigt till parken, hann vi gå en mindre vandringsrunda innan det blev för varmt. Vandringsstigen gick i ett område känt för sina joshua träd som växer här.

Just denna delen av parken ligger på lite högre höjd i Mojaveöknen vilket gör att det är något svalare här. Då menar jag temperaturer under +40 grader. Stanna gärna vid visitors center som finns vid infarten till parken. Personalen där gav oss en bra karta och många tips.

Det var också de som tipsade om var man skulle hålla utkik efter djuren. Och vi hade tur! Plötsligt från ingenstans kom en hel grupp bighorn sheep (tjockhorns får) som finns i öknen.

Vi såg även några andra djur - små ödlor..

...och söta jordekorrar som satt under bilen när vi kom tillbaka från vandringen.

Ett annat intressant område i parken är täckt med gigantiska stenformationer.

För barn som gillar att klättra kan detta vara en rolig naturupplevelse.

När klockan närmade sig lunchtiden gick det inte längre att vistas ute. Vi hade druckit litervis med vatten, något som man måste fylla bilen med innan man ger sig ut i parken.

Tillbaka efter utflykten blev det många dopp i hotellets pool och sen vila på rummet. Nu räckte det med sol och värme!

Vacker solnedgång över öknen och nästa morgon går turen tillbaka till kusten och San Diego.