söndag 1 mars 2015

Penang - en pärla på Malaysias västkust.

GeorgeTown som ligger på ön Penang inte långt från Kuala Lumpur, är en livlig stad som har en mix av kinesisk och brittisk kolonial arkitektur, buddhisttempel och moskéer. Här bor indier, kineser, malajer och många andra nationaliteter sida vid sida.

The Nagore Durgha Sheriff - en gammal moské från 1800-talet byggd av indiska muslimer som invandrade till Penang för att starta handeln här.

GeorgeTowns gamla stadskärna är med på UNESCOS:världsarvslista och har ett stort Chinatown och Little India.

Det bästa sättet att se staden är med en cykeltaxi.
När vi anlände till GeorgeTown, insåg vi snabbt att vi inte skulle klara av en stadspromenad till fots i den här hettan. Då gjorde vi som många andra gör i staden - hyrde en cykeltaxi eller trishaw som den heter här i Malaysia.

Trishaws finns här i mängder och de flesta är pyntade  och stylade efter principen "ju kitschigare desto bättre". Du måste komma överens om priset innan - timpris brukar ligga runt 30 RM / timme.

Det finns många vackra byggnader och det är en mysig stämning i staden.

Vår trishaw förare hette mr Chicco. Vi hade många intressanta samtal med mr Chicco, för han berättade om alla byggnader och tempel vi såg på vägen, om symbolernas betydelse och om historien.

Vi kallade honom för Little funny man. Varje gång vi stannade, tog han fram sina magiska jade stenar och gned dem mot kinden samtidigt som han tog ett bloss och log lyckligt drömmande. Vi misstänkte att han rökte något annat än vanliga cigaretter. När vi frågade honom: "Mr Chicco, is it opium you smoke?" log han med ögonen och skrattade: "No, no!" Men en stund senare när vi passerade några gamla hus, pekade han mot ett av dem och sa: "There is the place you can get some very strong stuff!" Men, påpekade han - det är bara för dem som är över 55 år!
Gissa om vi hade det roligt när vi cyklade runt med mr Chicco i GeorgeTown.

Under vår cykeltur såg vi en hel del väggmålningar som staden är känd för. Många av dem kan du se på Armenian Street, Muntri Street och Love Lane.

Överallt i GeorgeTown och även på andra ställen i Malaysia mötte vi turister från Asien som tog bilder på sig själv (selfies) med sina selfie-pinnar.

Vid det här lila huset tog vi en släcka törsten - paus och beställde en isboll som man köper här på ön istället för en dricka som inte håller kallt särskilt länge i den +34C gradiga värmen.

Under tiden tjejen gjorde isbollen kunde man studera instruktionen om hur man skall äta den. Det gällde att utmana sin rädsla för att bli magsjuk av att äta is.

Gott var det och vi fick se några väggmålningar även här. Och nej, vi blev inte magsjuka!

Nere vid hamnen finns ett område med så kallade Clan Jettys - en by av gamla hus byggda på pålen. Det var här stadens första kinesiska invandrare en gång i tiden startade handeln.

Här träffade vi hattförsäljerskan miss Winny när vi köpte hattar som skydd från den starka solen. Göm ej att pruta - det ingår i handelskulturen här. Var vänlig men bestämd när du förhandlar.

Finns det en by, finns det också ett tempel som det här lilla taoist templet.

Efter all sightseeing i den starka solen var vi ganska trötta och hungriga, och vart går man då? Till gatustånden som finns samlade under ett tak på andra sidan från Clan Jettys. Här kan man välja mat från hela Asien för en billig peng.

Något som man absolut måste prova i Malaysia är pisang goreng eller friterad banan med chokladströssel. Himmelskt gott!

Vi gillade GeorgeTown. Det var just möten med alla människor här som gav mest behållning av resan. Förutom mr Chicco och miss Winny, mötte vi taxichauffören mr Lim. Under färden från GeorgeTown tillbaka till vårt hotell fick vi veta hela mr Lim´s livshistoria - att han hade blivit frälst av Jesus var den viktigaste händelse i hans liv. Vi blev så förtjusta i den här kinesiska mannen med ett helt otroligt skratt, att vi hyrde honom för nästa dags utflykt till ett buddhisttempel.

Jag hade läst om att Kek Lok Si tempel är en av öns främsta sevärdheter men kunde inte föreställa mig att det skulle vara så vackert. Templet står högt uppe på en kulle och är egentligen ett komplex av flera tempel.

Kek Lok Si är det största buddhisttemplet i Malaysia och är byggt i slutet av 1800-talet av en invandrad kinesisk buddhist. Det skall också vara ett av de största och vackraste buddhisttempel i Sydostasien.

Kek Lok Si Pagoda är sju våningar hög och är blandning av kinesisk, thai och burmesisk arkitektur. Uppe från Pagodabyggnaden får du en vidunderlig utsikt.

Förberedelserna inför firandet av det kinesiska nyåret var i full gång och jag kan bara föreställa mig hur vackert det måste se ut i kvällsmörkret när alla lampor tänds.

Mer att läsa om Kek Lok Si finns här.