fredag 13 mars 2015

Vandra i Cinque Terre.

Att komma till Cinque Terre med dess bedårande vackra natur är något för den som behöver komma bort från det stressiga livet med jobb och alla måsten. Vackra vyer och trötta muskler efter en vandring här ger ro i själen.

Det är just vad vi två heltidsarbetande mammor behövde, när vi lämnade våra familjer hemma och reste iväg till Italien för att vandra i nationalparken Cinque Terre.

Det var slutet av april men solen och värmen hade redan anlänt till Ligurien - ett vackert område i nordvästra Italien mellan Genoa och Pisa.

Cinque Terre betyder fem små byar som ligger utmed Liguriska havet inklämda mellan de gröna branta kullarna.

Hit kommer inbitna vandrare från hela Europa och resten av världen. För att undvika trängsel besökte vi nationalparken före högsäsongen som sträcker sig från maj till september.

Vi flög till Pisa och därifrån tog vi ett intercity tåg till Riomaggiore - den sydligste av de fem byarna. Vi checkade in på B&B La Terrazza och bekantade oss med byn.

Riomaggiore är en söt liten byn med färgglada hus som sitter tätt ihop på en kulle precis intill havet.

Här finns inga bilar - all biltrafik är förbjuden.

För att ta sig till de andra byarna finns det tre alternativ: tåg, båt eller gå till fots.

Första kvällen tog vi det lugnt, åt på en restaurang, såg på när solen gick ner i havet och bestämde våra planer för nästa dags vandring.

Nästa dag tog vi det skruttiga lokaltåget som stannar i varje by och åkte till den nordligaste av byarna, Monterosso. Observera att tågbiljetten måste stämplas i en special automat innan påstigningen, annars blir det böter.

Från Monterosso tänkte vi vandra hela kustvägen tillbaka till vår by Riomaggiore.Vi hade hört att kustvandringen var svårast i de nordligaste byarna och därför valde vi att starta här.

Först gick vandringsstigen längs havet.

Ganska snart började det gå uppåt och det blev mycket trappor upp för att sedan gå ner igen och så vidare. Men vad gör det om man hela tiden får så fantastiskt vackra vyer att vila ögonen på!

Det var inte så svårt att gå alla trappor så här års - värmen var lagom behaglig. När vi hade kommit högst upp, kunde vi äntligen se hela kusten och längs bort vårt nästa stopp -byn Vernazza.

Att vandra neråt mot Vernazza var en av de vackraste sträckorna på hela vandringen. Utsikten var så otroligt vacker med alla pittoreska hus och det smaragdgröna vattnet.

Efter att strosat runt i Vernazza - var det dags för picknick på en klippa med havet framför våra fötter och byn som vi hade lämnat bakom oss.

Sedan fortsatte vi vår vandring mot nästa by Corniglia.

I april kan vädret fortfarande vara ostabilt. Vi som inte är rutinerade vandrare, var dåligt förberedda för eventuella regnskurar. Våra regnkläder hade vi lämnat på B&B eftersom solen sken när vi lämnade rummet i morse. Varför skulle vi släpa med dem när vädret var så fint?

Så någonstans på vägen mot Corniglia fick vi vår läxa. Där gick vi och spanade efter de vackra blommorna på vägen och såg inte det mörka molnet som hade börjat växa lång borta över havet.

När vi upptäckte det och insåg att det betydde regn, var det inget att göra. Vi befann oss på en smal stig med stupet nedanför.

Under tiden vi stod under en buske för att vänta ut det värsta regnet såg vi de "riktiga" vandrarna passera ordentligt påklädda med all möjlig utrustning, regnskydd och vandrarstavar.

Men regnet var kortvarigt och när vi nådde nästa byn var solen framme igen och våra kläder torra.
Vi köpte en glass och fortsatte vår vandring.

Den sista sträckan mellan de två sydligaste byarna - Manarola och Riomaggiore är bara 1 km lång och är mer en promenadstråk än vandring. Den kallas också för Via dell`Amore - kärlekstigen.

Äntligen framme i målet tillbaka i vår by Vernazza, kunde vi tillbringa resten av eftermiddagen med ett glas vin på terrassen och senare ett restaurangbesök.

Cinque Terre finns med på UNESCO:s världsarvslista och är en fantastisk naturupplevelse. Förutom kustvandringen finns det många fler vandringsturer i nationalparken.

Nästa dag bestämde vi oss för att vandra från Monterosso till ett kloster som låg inåt landet högt upp i skogen. Denna gången tog vi båten från Vernazza till starten i Monterosso.

Att åka båt och se byarna från havssidan är något jag absolut vill rekommendera till den som befinner sig i Cinque Terre.

Vandringsleden upp till klostret gick genom skogen och var inte så bra skyltat vilket gjorde att vi gick fel någon gång men upptäckte det snabbt och vände tillbaka för att komma på rätt kurs igen.

Målet för dagens vandring var Madonna di Soviore klostret som låg på en rofylld plats uppe på kullen.

Den tredje och sista vandringen vi gjorde på vår resa var en tur från vår by Vernazza uppför kullen till klostret Madonna di Montenero.

Efter en kopp kaffe med utsikt var vi redo att vandra ner och åka hem. Fräscha och utvilade skulle vi möta vardagen igen....

Mina resetips för dig som planerar att vandra i Cinque Terre:

För att ta sig till Cinque Terre ta intercity tåg som inte stannar i varje by. Se priser och tågförbindelser här på Trenitalias hemsida.

En karta över alla vandringslederna finns här.

Det har varit översvämningar sedan vi vandrade här så kontrollera noga vilka turer som är öppna.

Läs mer om vandring i Cinque Terre här på Italieniska Statens Turistbyrå.

Nyfiken på en annan rolig resa vi har gjort tillsammans?

Läs min reseberättelse Ladies på vift i Penang.

PS. Välkommen att gilla den här bloggen på Facebook för ännu fler tips om resor.