söndag 3 maj 2015

Mamma-dotter resa till Paris.

När min dotter började läsa franska på högstadiet, var det dags att ta henne till Paris. Så en vacker dag i augusti satte vi oss på planet för att under några dagar på tu man hand upptäcka världsmetropolen Paris.

Vi hade nästan fem dagar på oss och hann uppleva ganska mycket av storstaden. Vi såg Paris sevärdheter, besökte ett konstmuseum, shoppade så klart och hittade även små smultronställen.

Det bästa sättet att se staden är till fots, så vi struntade i turistbussen och tog en stadspromenad istället. Vi promenerade över Paris vackra broar.

Vi tog en sväng förbi Louvren men hoppade över ett besök där. Vi skulle senare besöka konstmuseet Musée d`Orsay men ville först insupa stadens atmosfär.

Det blev ett fotostopp vid fontänen som täckte väggen på vårt hotellrum.

Sedan fortsatte vi längs de stora boulevarderna till Paris Opera. Synd att operasäsongen var slut - annars hade jag gärna sett en föreställning här.

Så kom vi till Centre Pompidou som med sin moderna arkitektur står i kontrast till den gamla och pompösa operabyggnaden. Här inne finns det ytterligare ett konstmuseum.

Framför museet ser man fontänen med de färgglada Stravinskij skulpturerna.

Ett mysigt område som ligger inte långt från Centre Pompidou är Marais-kvarteren. I den här stadsdelen råder fortfarande den genuint parisiska andan. Place des Vosges är ett charmigt litet torg med många konstgallerior, caféer och fri WiFi på köpet.

Tveka inte att kika in i innergårdar där porten står öppen. Vi upptäckte några små vackra trädgårdar när vi tittade in.

Efter en paus var vi på väg mot en av Paris största sevärdheter, katedralen Notre-Dame. Först passerade vi ett vackert torg med det tjusiga Hotel de Ville.

Att besöka själva katedralen kostar ingenting, men om man vill upp i tornen, då får man betala och stå i kö.

Som tur var kortades kön ner tack vare en regnskur. Väl uppe fick vi gå runt och titta på alla djurskulpturer som pryder kyrkans torn, och utsikten - den var inte heller dålig.

På andra sidan floden Seine ser man de mysiga Latinkvarteren som snabbt blev vår favorit.

Vid katedralen Notre-Dame stannar också båtar som vi hoppade på för att i skymningen ta en tur längs Seine.

Vi åkte fram till Eiffeltornet och tillbaka. Sedan hoppade vi av vid en av broarna och promenerade längs flodkanten.

Det var en ljuvlig kväll. När mörkret föll tändes stadens gatlyktor. Kameran åkte fram för att föreviga Paris vackra broar.

Som extra bonus började Eiffeltornet att blinka - något som upprepas varje heltimme på kvällarna.

Paris är en av de städerna som inte har någon utpräglad stadskärna. Varje stadsdel eller arrondissement har något sevärt. Därför är tunnelbana ett utmärkt sätt att snabbt förflytta sig till ett önskat område för att sedan i lugn och ro utforska det till fots. Ett exempel är det charmiga Montmartre.

Montmartre ligger på den högst belägna platsen i Paris.

Det är viktigt att ta pauser när man reser med en tonåring. Vi satte oss ner på gräsmattan framför Sacré-Coeur kyrkan och bara njöt av utsikten.

I Montmartre kan man vandra runt de små kullerstensgatorna, titta på konst eller äta lunch på en av de små trevliga restauranger.

En annan byggnad med utsikt där man kan se Paris uppifrån är Triumfbågen. Man ser så långt som till Montmartre.

Mot väst skymtar man Grande Arche - den moderna Triumfbågen som ligger i finansdistriktet La Defence. Man får också ett bra perspektiv på hur breda Paris boulevarderna är.

I Paris måste man besöka någon av de vackra trädgårdarna. Vår favorit en så länge är den underbara Luxemburg trädgården. Vårt lilla boutique hotell Fontaines du Luxembourg låg väldigt nära parken så hit gick vi flera gånger.

Inte långt från Luxemburg trädgården i Latinkvarteren upptäckte vi gator som andades historia och var nästan tomma.

Hit kom vi på jakt efter en prisvärd restaurang.

Rue Mouffertard i Latinkvarteren är en av Paris äldsta gator. Den kantas av många prisvärda brasserier, caféer och mindre restauranger. Studenterna träffas här för en kopp kaffe. Så gjorde även vi.
Jag älskar det parisiska sättet att möblera sina caféer så att man sitter med ansiktet mot gatan.

Vi skulle avsluta vår resa med en god middag och sedan åka upp i Montparnasse tornet för att beskåda Eiffeltornet och staden i solnedgången.
Middagen med den här franska efterrätten Ille flottante (den flytande ön) blev lyckad....

...men när vi kom till Montparnassetornet var det stängt på grund av att hissen hade gått sönder. Eftersom vi var så taggade att se Paris i nattmörkret, åkte vi istället till Eiffeltornet och hann upp i tornet med den sista hissen. Det blev en fin avslutning på mamma-dotter resan.

Den vackra solnedgången som vi missade den gången, fick vi uppleva något år senare när vi tillsammans med mormor återvände till Paris. Det var verkligen magiskt att se mörkret falla över staden och Eiffeltornet lysa upp sin ljusstråle.

mamma-dotter resa till Paris

Många föredrar att ta en weekendresa till Paris på våren, men vi valde att åka på sommaren. I början av augusti sjunker flygpriserna. Även hotellen rear ut sina rum. Parisarna börjar sin semester och lämnar storstaden vilket betyder lugnare trafik och mindre folk.