söndag 20 september 2015

London - promenader utan "måsten"

Så här dags med sensommarens vackra dagar är London en stad som lockar med en höstweekend.
När alla sevärdheter är besökta, kan man upptäcka staden på nytt till fots.

London

London

Lyft upp blicken och spana in detaljer på byggnader och vackra hus.

London

London Royal Albert Hall

En del tycker om att strosa i parker och då är Hyde Park ett utmärkt val.

London Hyde Park

Andra gillar att gå vilse i små gränder och när vilan behövs, ta en drink på en lokal pub.
Runt Shepherd Market, strax öster om Hyde Park, hittar man många mysiga caféer och pubar.

London pub

Mitt senaste London besök hade jag med mig i bagaget boken "Great London Walks" av Bosse Bjelvenstedt där han ger tips på tio stadspromenader för den som vill se London med andra ögon.


En av promenaderna vi gick startade från Kensington High Street - en av västra Londons bästa shoppinggator. Men om shoppingen inte lockar? Sväng in på innergården till St Mary Abbots Church.

London St Mary Abbots church

Förbi kyrkan fram till Holland Street med den lokala puben Elephant &Castle.

London pub

Tillbaka söderut längs en liten mysig gata med bilverkstäder och en Jaguar bilhandlare.

London

Parallellgatorna till den livliga Kensington High Street är folktomma.

London

Promenaden fortsätter till Holland Park - en vacker liten park.

   London Holland park

Det är lugnt och fridfullt här trots att den ligger så nära storstadens populära shoppinggata.

London Holland park

Så underbart att strosa runt och njuta av en vacker dag.

London Holland park

Efter parken fortsätter vi längs Holland Walk och hamnar i en backigare omgivning. Windsor Castle pub med sin originalinredning är ett utmärkt ställe för en lunchstopp.

London pub




På kvällen är det dags att fylla på energi och kalorier. Man hittar alltid något gott och spännande att äta i Chinatown.

London chinatown

Annars är det alltid trevligt att besöka Covent Garden kvällstid.

London covent garden

En ny dag - en ny promenad, den här gången på andra sidan Themsen (Bankside). Man kan starta från Tower Bridge eller längre ner söder från London Bridge.

London Tower Bridge

Vi svänger in på Bourough marknad, som är Londons äldsta marknad, och fortsätter längs floden. Snart syns OXO tower med sin flotta restaurang och utsikt över London.

London

Förbi London Eye och snart ser vi Westminster med Big Ben på andra sidan floden.

London Big Ben

Mörkret faller men vår promenad fortsätter lite till söderut till Lambeth Bridge. Här nere vid Lambeth Palace svänger vi norrut och fortsätter tillbaka - denna gången genom Southwark, en stadsdel med en mycket gammalt historia.
.
London Lambeth palace

Turen fortsätter genom Lower Marsh - ett område med bostäder, butiker, caféer och gamla teaterbyggnader.

London Southwark

Flera små gator består av ett enda långt kedjehus, byggt av brunt tegel i två våningar och med färgglada ytterdörrar.




 Solen går ner över Londons gamla arbetarkvarter och promenaden är snart slut.

London

Vi avslutar vid The Anchor Bankside. Här finns även ett mycket gammalt fängelse The Clink Prison museum.

London Clink prison

Det råder fullt liv utanför The Anchor. Londonborna älskar också Southwark, särskilt en fin kväll som denna.

London

Mina resetips till dig som vill komma iväg på en prisvärd Londonweekend:
Kolla vädret och billiga flygbiljetter. Res hellre lördag till måndag än fredag till söndag. Res utanför skollov, helger. Boka sista minuten övernattning. Packa bekväma promenadskor och gå!


4 kommentarer:

  1. Det finns inget bättre än att upptäcka en stad till fots!

    SvaraRadera
  2. Fint inlägg! Jag hängde mycket i Holland Park när jag bodde i London. Nu ser jag fram emot dina inlägg från Edinburgh, Bristol, Birmingham... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag gillar London skarpt. I Edinburgh har jag faktiskt varit. Får se om det blir ett inlägg om det- bilderna blev lite dåliga.... Du själv har en så intressant blogg. Är lite rädd att jag blir beroende om jag börjar resa till andra platser i England eller Skottland. Bara jag läser din blogg blir suget så stort.

      Radera
  3. Tack! :) Ja det är lätt att bli beroende. Jag måste ha lagt hundratusentals kronor på brittiska semestrar utöver mina år som boende där. Du får ta dig till vackra York med massor att fotografera. Eller Chester för lite shopping i de gamla tudorgallerierna. :D

    SvaraRadera