onsdag 30 september 2015

Mamma - dotter resa till Lissabon.

Vart reser man på hösten - om man kan vara borta några dagar, har en liten resebudget och vill få lite värme?
Resan gick till Portugals huvudstad Lissabon som har ett hyfsat bra väder långt in på hösten och är en prisvärd storstad.

Lissabon

En snabb och billig flygbuss tog oss från flygplatsen till Lissabons centrum där vi fick ett rum för halva priset på då nyligen restaurerade Internacional Design hotellet.

Lissabon -Hotel International Design

Vid incheckningen fick vi höra att prognosen lovade varmt och soligt väder. Uppe i rummet väntade en nespresso kaffemaskin för en nöjd mamma. Olika temarum att välja för tonåringen och en god frukost nästa morgon. Allt för en bra start för en lyckad weekend på tu man hand med tonåringen.

Hotellet låg vid Rossio torget och vi kunde se ut på Rua Augusta - en gågata som tidigt på morgonen var helt öde. Härifrån var det lätt att promenera till Bairro Alto - stadsdelen med många restauranger.

Lissabon - rua Augusta

Lissabon är en backig stad med många kullar att gå uppför. Därför bestämde vi oss för att åka runt med stadens spårvagn och tog en tur uppför kullen.

Lissabon - spårvagn

Vi ville upp till Castello för att få en utsikt över storstaden.

Lissabon Castello

Väl uppe på Castello kunde man gå längs fästningens gamla mur.

Lissabon - utsikt från Castello

En annan lite längre tur med spårvagnen gick i motsatt riktning till Jerónimos kloster.

Lissabon - klostret Jeronimos

Klostret som är med på UNESCO:s världsarvslista är en vacker och fridfull plats att vandra runt. En bra tidpunkt att besöka den är strax innan stängningen när de flesta besökare har lämnat det.

Lissabon är lagom liten storstad för en weekendresa. Man hinner se stadens sevärdheter och vandra runt i de olika stadsdelarna.

Lissabon

Under stadspromenaden såg vi den här annorlunda hissen som ritades av en av Eiffels elever. Jag skulle inte kalla den för en vacker byggnad.

Däremot är Lissabons gamla tågstation en vacker byggnad med sin hästskoformade entré.

Lissabon - Rossio tågstation

Härifrån avgår också tåg om man vill göra en utflykt till Sintra, något som jag varmt rekommenderar att göra när man är i Lissabon.

Sintra - Portugal

Efter en kort tågresa steg vi av på den lilla stationen i Sintra och började vandra uppför berget.

Sintra tågstation

Det går bussar uppför berget men vi föredrog promenaden genom de vackra omgivningarna. Hela området kändes som tagen ur en saga, även busshållplatsen.

Sintra

Sintra som är ett av UNESCO:s världsarv, är en liten stad som är känd för sina slott, Sintra palatset och sagoslottet Pena som ligger högt uppe på ett berg.

Sintra palatset

Den höga skyddsmuren fick oss att känna som små varelser när vi vandrade upp till palatset Pena.

Sintra - palatset Pena

Slottet har massor med torn, vackra färger och ett kakel med små riddare på.

När man väl är uppe vid slottet, är utsikten helt fantastisk. Det är bara att sätta sig ner och njuta av den för en stund.

Den här utflykten är en upplevelse för barn i alla åldrar. Vem vill inte leka en prinsessa som har hela världen under sina fötter?

Sintra- palatset Pena

På en annan kulle nära slottet finns det en gammal morisk borg Castelo dos Mouros. En stor del av fästningens mur är intakt och man kan vandra längs den och se ända bort till Lissabon.

Sintra

Efter en dag ute i naturen var det dags för lite shopping. Det blev ett besök på Centro Vasco da Gama - ett shoppingcenter som ligger intill större rekreationsområde i norra Lissabon.

shopping i Lissabon

Här finns även det stora akvariet och en linbana och mycket annat för hela familjen.

Lissabon

Nöjda med våra insatser och inköpen spenderade vi de sista timmarna innan hemfärden med att bara softa i solen. Vi hittade ett café med sköna sittplatser och njöt av värmen, utsikten och de goda drinkarna.