måndag 12 oktober 2015

Jullov i Mexiko.

Att byta ut skånskt julväder mot sol och värme lät som en bra idé och vi bestämde oss för att tillbringa jullovet vid Karibiska havet i Mexiko.

Tulum - Mexiko

Vi ville inte bo på ett all-inklusive hotell utan valde att hyra lägenheter i Playa del Carmen och Akumal. För amerikanare och kanadensare är Mexikos nordöstra del på Yucatánhalvön som Kanarieöarna för svenskarna - ett ställe att fly ifrån vinter. Många har köpt andelslägenheter här i Riviera Maya och flyger ner när de är lediga. Därför finns det gott om condos (lägenheter) att hyra här.

Playa del Carmen - Mexiko

Playa del Carmen är en typisk turiststad. Längs den femte avenyn finns dyrare restauranger och många souvenirbutiker, men går man några kvarter bort kan man äta billigt och bra.

En vacker katolsk kyrka med en julgran intill spred lite julstämning.

När vi handlade mat till frukost och annat lade vi märke till att sortimentet var lite annorlunda än hemma. Vad sägs om urvalet av chili peppar? De torkade rökta chili frukterna var särskilt goda och fick följa med hem till Sverige.

shoppa i Mexiko

Är man här runt nyåret och vill festa så har man kommit rätt. Restaurangerna serverade goda margaritas, på stranden arrangerades konsert och disco med David Guetta och inne i stan kunde man fortsätta festa på någon av klubbarna som hade öppet hela natten.
Playa del Carmen - Mexiko

Kul med fest på nyårsafton men sen flyttade vi ca 35 km söderut till Akumal
I en liten vik intill Akumal hittade vi lugnet. Här blev det becksvart på kvällen och en ficklampa behövdes när vi traskade hem efter att ha ätit på någon av restaurangerna.

Akumal - Mexiko

Akumal är en liten by med en underbar barnvänlig strand. Hit kommer många för att se de stora havssköldpaddorna.

Den ligger skyddad i en vik och därför är det mindre blåsigt här, därmed mindre vågor. Det blir inte heller djupt så snabbt som på andra ställen i Karibiska havet.

Till barnens stora glädje fick de se både havssköldpaddorna och en rocka. Fördelen är att de simmar nära stranden, nackdelen - att vattnet blandas med sand när alla snorklare vadar in och sikten blir inte lika bra.

snorkla med havssköldpaddor i Akumal - Mexiko

Promenaden tillbaka till vår lägenhet gick förbi det här lilla ödehuset. Varför hade det behövts en polisstation här?

Akumal - Mexiko

Befinner man sig i mayafolkets hemtrakter Yucatán, vill man självklart se några av mayakulturens pyramider. Vi behövde inte åka långt - Tulum ruinerna, som är en av de populäraste sevärdheterna i området, ligger lite längre ner söderut i Tulum.

Tulum - Mexiko

Våra barn spanade efter iguana ödlor här.

iguana ödla - Tulum

Ruinerna ligger vackert vid havet. Vattnet har en otroligt vacker turkos färg. Man kan ta ett dopp rakt nedanför ruinerna eller ta en promenad till en mer ödslig strand en bit ifrån ruinerna.

Tulum - Mexiko

Vi blev inte så imponerade av Tulum ruinerna.

Däremot rekommenderar vi att besöka Coba, ett pyramidområde som ligger 40 km från Tulum inåt landet. Det är ett kulturarv som skall upplevas innan det blir lika turistigt som Chichen Itza.

Här kan man fortfarande klättra upp på den 40 m höga pyramiden och njuta av utsikten.

Coba - Mexiko

Inget för den med höjdskräck för även om det inte ser så högt ut, så är det och dessutom väldigt brant. Bra skor är viktiga. Varje trappsteg var hög och det var en utmaning att komma ner igen. Riktigt spännande, tyckte även våra tonåringar.

Området utforskas fortfarande och man misstänker att inne i den tätväxta djungeln gömmer sig fler andra pyramider.

Området består av olika objekt och det bästa sättet att se sig runt är att hyra de billiga cyklarna och en lokal guide.

Vår guide visade oss rester av den färgen som arkeologerna hade hittat och man kunde förställa sig vilka vackra färger de gamla mayapyramiderna hade haft.

Coba - Mexiko

Utan guide hade vi inte vetat vad den här byggnaden användes till, att det var här mayaindianerna utövade sin speciella bollsport och hur spelet gick till.

På vägen tillbaka från Coba gjorde vi ett stopp vid Gran Cenote.
Cenotes, som är djupa vattenhål med kristallklart vatten, finns överallt på Yucatan. Många av cenotes är väldigt djupa och sammanlänkade med underjordiska tunnlar.

Gran cenote - Mexiko

Gran cenote har en grundare del som är perfekt for barn. Snorkelutrustningen kan man hyra på plats. Simskor rekommenderas då det kan vara vassa stenar.

En kul naturupplevelse för barnen var att kunna simma genom grottan till den andra öppningen. Man fick sällskap av de små sköldpaddorna som simmade här och inne i grottan hängde några fladdermöss och sov.

gran cenote - Mexiko

Den största sevärdheten på Yucatan är Chichén Itzá. Efter vår första misslyckade utflykt dit när vår hyrbil gick sönder, gjorde vi ett nytt besök och besökte pyramiderna en tidig morgon.

Det var värt att stiga upp kl 5 på morgonen för att vara i Chichen Itza när grindarna öppnades. Upplevelsen av pyramiderna blev en annan när vi slapp trängas med alla de turistmassorna som strömmade in när vi väl lämnade området.

Chichen Itza - Mexiko

Efter Chichén Itzá som är med på UNESCO:s världsarvslista fortsatte vi till Ek Balam som är en annan mindre känd utgrävningsplats med mayapyramiderna.

Ek Balam - Mexiko

Även här som på Coba, gör arkeologerna fortfarande fynd. Pyramiderna är inte alls lika finputsade som Chichen Itza.

Efter en lång dag med spännande utflykter var det skönt att sitta på verandan och se solen gå ner i det Karibiska havet.

Riviera Maya - Mexiko

Denna delen av Mexiko bjuder på en hel del upplevelser för vuxna och barn.
Det finns dyra äventyrsparker med snorkling och ziplines men vill man inte trängas med amerikanska turister, finns det likvärdiga upplevelser för mindre peng.

Intill vår vik låg lagunen Yal-ku där man kunde snorkla utan vågor. Perfekt för barnen.

Yal-ku lagoon - Mexiko

Det är roligt att snorkla om man får se färgglada fiskar på nära håll.

Sista kvällen fick vi också se en av de söta tvättbjörnarna som bor i dessa trakter. De kan vara rätt påträngande som den här gästen som dök upp och tiggde om maten när vi åt på restaurangen.

tvättbjörn i Mexiko

Resetips:

Vi hyrde bil men det går utmärkt att använda sig av kollektivtransport. De stora ADO bussarna såg väldigt bekväma ut. Överallt går de vita minibussarna - colectivo´s. Taxi är billigt.

För information om transport, sevärdheter och andra tips sök svar på:

Läs även om den lilla ön Isla Mujeres.

PS. Välkommen att gilla den här bloggen på Facebook för ännu fler tips om resor.