söndag 22 november 2015

Ö-luffa med barn i Thailand.

När barnen var 8 och respektive 13 år gamla, bytte vi det vanliga julfirandet mot att ö-luffa i Thailand.

Koh Samet

Så här efteråt kan jag konstatera att barnen hade en bra ålder för den här sortens resa. Fortfarande nöjda med att spendera jullov med sina föräldrar som längtade efter sol, bad och lagom aktiviteter.

Koh Chang

Nyfikna på äventyr och tillräckligt stora för att bära sin packning själva och klara av en resa med många nya platser att förflytta sig till.

resa med barn till Thailand

Eftersom vi redan hade varit i Krabi och Koh Lanta med öarna runtomkring där, ville vi se öarna öster om Bangkok. På lilla julafton gav vi oss iväg med en minimal packning i var sin väska. Efter en mellanlandning på den otroligt fina flygplatsen i Singapore, kom vi äntligen fram till Bangkok.

Singapore flygplats

Från Bangkoks flygplats hade vi förbokat transfer (taxi och båt) hela vägen ner till vår första ö - Koh Samet. Efter den långa resvägen var det skönt att vila ut på en lugn ö där dagarna bestod av sol och bad.

Koh Samet

Reser man med barn är det bekvämt att bo i en liten stuga precis intill havet. Samed Villa bungalows hade allt vi behövde.

Samed Villa på Koh Samet

I Thailand är det alltid nära till mat. Barnen älskade de tunna pannkakorna som de själva kunde beställa direkt på stranden.

Koh Samet

Koh Samet är en liten ö och förutom bad finns det inte mycket att göra här. Vi tyckte det var lagom att stanna här några dagar och sedan dra vidare.

Nästa stopp Koh Chang- en grön och stor ö med en nationalpark i mitten. Här stannade vi i en vecka och utforskade ön med hjälp av lokala guider.

Koh Chang

Medan mamma och pappa testade olika starkt kryddade maträtter, hittade barnen sina matfavoriter.

bästa thaimat - City Lover Reser

Fried rice med cashewnötter serverad i ananas blev 8-åringens storfavorit.

Thailand

Barnen passade på att leka i poolen, när havet hade dragit sig tillbaka på grund av ebb.

Koh Chang

Vi gick långa promenader längs havet och på vägen tillbaka handlade vi färsk frukt på marknaden.

Thailändarna hade verkligen ansträngt sig för att pynta inför nyårsfirandet.

nyår på Koh Chang

Så kom årets sista dag och folk samlades på stranden för att se fyrverkerier och eldshower.

eldshow på Koh Chang

Under vår vecka på Koh Chang gjorde vi en del utflykter med barnen. En heldag i nationalparken blev en spännande naturupplevelse. Vi hyrde en lokal guide som tog oss och en annan familj på en djungelvandring.

djungelvandring på Koh Chang

Kvällar tillbringades på stranden i vilostolar med en Chang öl eller en god drink.

Koh Chang - White Sand Beach

magisk solnedgång på Koh Chang

Från Koh Chang kom vi till den lilla Koh Mak- en fortfarande orörd ö, i alla fall för sju år sedan.

Koh Mak

På Koh Mak fanns inga stora hotellbyggnader eller asfalterade vägar.

Vi kunde promenera tvärs över ön till dess norra sida. När vi skulle tillbaka, hade somliga svårt att lämna sina nyfunna leksaker.

Härligt med bad i det varma vattnet.

Koh Mak

Kul med annorlunda gunga på stranden.

Efter ett par veckor med en vacker natur runtom oss kände vi oss utvilade och redo för att avsluta vår resa med några dagar i Bangkok.

Framme i Bangkok checkade vi in på Siam&Siam Design hotell som låg nära en skytrain station. Barnen uppskattade hotellets generösa frukostbuffé och den coola poolen.

Bangkok - Siam&Siam Design hotel

Förutom tuk-tuk taxi och skytrain testade vi att åka vattenbuss för att få lite inblick i thailändares vardag.

Bangkok

Det blev ett tempelbesök där roligast var att klättra upp för pyramiderna, tyckte 8-åringen.

Alltid spännande att besöka en lokal marknad.

Tjejerna i familjen ville så klart shoppa lite, vilket var mindre populärt hos sonen.

Den bästa familjeupplevelsen i Bangkok blev cykelturen som vi bokade hos Bangkok by Bike.

Bangkok by Bike

Vi cyklade genom de fattigas och de rikas bostadsområden, besökte ett gammalt tempel och en lokal marknad, och avslutade turen med att färdas tillbaka med båten.

Efter intensiva dagar var det skönt att koppla av uppe på hotellets skybar dit även våra barn var välkomna.

Några resetips för att hålla kostnader nere:

• Res innan barnen fyllt 12 år - en del flygbolag har väldigt bra barnpriser.
  • Boka alla utflykter själv med lokala guider. Samma gäller transfer.
  • Ät på de enkla restaurangerna där thailändare äter.
  • Svårt att hitta ett rum för hela familjen hos Hotels.com, Agoda.com, Booking.com? Gå in på hotellets hemsida eller maila - många har familjerum som inte är tillgängliga på bokningssidorna.

Sidor där vi sökte information om öar och boende i Thailand.