söndag 27 december 2015

Julstämning i Stockholm.

Det är första gången jag besöker Stockholm helgen innan julafton. När tåget sakta rullar in på Stockholms centralstation, har mörkret redan sänkts över Sveriges huvudstad.

Stockholm, Sweden

Stockholm, Sweden

Denna gången är det en kulturupplevelse som har lockat mig till Stockholm. Jag har länge velat se Fredrik Rydman´s annorlunda uppsättning av Svansjö och nu har den äntligen kommit till Dansens hus.


Efter föreställningen är det skönt att sträcka på benen - ta en promenad i den upplysta staden.

Stockholm, Drottninggatan

Stockholm

Längs gågatan Drottninggatan upptäcker jag en mysig innergård med det anrika Centralbadet. En liten oas mitt i stan.

Stockholm, Centralbad

Vem kunde ana att jag här inne skulle hitta ett vackert jugendpalats?

Stockholm, Centralbad

Man känner igen Art Nouveau eller jugendstilen för dess vackra mjuka linjer och detaljer med blommor. Det här är en plats jag vill komma tillbaka till, kanske vid nästa Stockholmsbesök....

Stockholm, Centralbad

Helgen före julafton kan vara en hektisk tid att befinna sig i Stockholm. Sista minuten julklapparna skall inhandlas och inne i stadens lyxiga och anrika varuhus NK trängs stockholmare med alla turister. 

Stockholm

Själv kunde jag inte låta bli att titta in för att kolla in den stora julgranen som hänger i taket.

Stockholm

För den som vill komma i julstämning finns det gott med upplevelser att välja på.
En promenad till Gamla Stans julmarknad, dock helst inte när Sveriges statsminister håller jultal där, för då är det packat med stockholmare, turister och poliser där.

Stockholm, Gamla Stan

En promenad till Östermalm med de eleganta byggnaderna......

Stockholm

Stockholm

.... och en tur till Östermalms Saluhall  för att lukta och smaka på alla godsaker som säljs där.

Stockholm, Östermalms Saluhall

Stockholm, Östermalms Saluhall

Stockholm, Östermalms Saluhall

Svårt att få en vinterkänsla en varm decemberdag? Då är en skridskorunda på Kungsträdgårdens isbana den rätta aktiviteten.

Stockholm,Kungsträdgården

Efteråt kan man vila sina trötta ben på någon av de mysiga caféerna.

Stockholm, Sweden

Känner man för att lyssna på julmusik, titta förbi S:t Jacobs kyrka som ligger granne med operan.

Stockholm, S:t Jacobs kyrka

Sedan finns det de stora scenerna som Dramaten eller Stockholms Konserthus med sitt rika kulturutbud.

Stockholm, Dramaten


Stockholm, Konserthus

Ibland kan vädret avgöra vad man känner för att göra. Regn och blåst, men fortfarande tid kvar att spendera i storstaden..
Det finns många intressanta museer i Stockholm. Liljevalchs konsthall är ett av dem. Just nu pågår utställningen "Utopian Bodies" här. Kända modedesigner visar upp framtidens material och plagg. Vad sägs om magnetiska skor som enligt den nederländska designern ser farliga ut men är mjuka och sköna att använda.


Eller varför inte leta upp ett hotell som har en bar med utsikt där man kan koppla av med något gott att dricka som en perfekt avslutning på weekendresan.

Radisson Blu Waterfront Hotel, Stockholm
Radisson Blu Waterfront Hotel

Vill du komma i julstämning någon annanstans i Europa?
Belgiska staden Brygge är riktigt mysig stad att besöka innan julen. Läs om det HÄR.

5 kommentarer:

  1. Vilka färgglada och varma vinterbilder från Stockholm! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Stockholm är en vacker stad även vintertid.

      Radera
  2. Så jättefina foton du tagit! De förmedlar verkligen stämning ur olika perspektiv. Vid mitt nästa besök i huvudstaden då får jag allt lyfta blicken och titta lite uppåt. Så mycket fint och spännande som uppenbarligen finns där!!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för de fina orden! Mitt tips är att gå runt i staden som om man var en turist från fjärran land. Då brukar jag upptäcka vackra detaljer och annat kul som man springer förbi till vardags.

    SvaraRadera
  4. Gamla stan är verkligen fint året runt! :)

    SvaraRadera