söndag 6 december 2015

New York med tonåring.

Att resa till New York med sitt barn är roligt och givande. Dygnet runt i en hel vecka umgicks jag med min tonåring i denna fantastiska staden.

New York, 230-fifth roofgarden

Den här resan skulle bli annorlunda än den jag gjorde för ett par år sedan med min dotter. Det är det som är charmen med att resa på tu man hand med sin tonåring. Man får uppleva samma stad med helt nya ögon.

Time Square in New York

Time Square och Midtown med alla skyskrapor är kul att se men kvarteren längre söderut är mer genuina och trivsamma för en stadspromenad.

New York, East Village

New York, Little Italy

East Village blev ett nytt område även för mig som varit i staden ett par gånger innan.

New York, East Village

Inget höstlov för barnen i New York, konstaterade sonen när vi passerade en skola med den gula skolbussen utanför.

New York, West Village

Hösten passar bra för en tonåring som inte gillar värme.

Central Park, New York

En hel dag tillbringades i Central Park.

Central Park, New York

Vi stannade ofta en stund i Madison Square Park på vägen till vårt hotell för att titta på ekorrar där.

Madison Square Park, New York

Ekorrarna hade en stor gräsmatta att springa runt på medan stackars hundar och deras ägare fick trängas på ett litet rastställe.

New York, Madison Square Park

New York, Madison Square Park

Mat är viktig när man reser med en ständigt hungrig femtonårig kille.

New York, East Village

En rejäl frukost eller brunch var en förutsättning för att dagen skulle bli lyckad. Jag hade inte heller något emot att sitta länge på ett café och njuta av min cappuccino i sällskap med en nöjd tonåring.

New York, café Prag

Det finns gott om frukostställen i New York. Café Lalo ligger i Upper West och passade utmärkt för en brunch innan besöket på Naturhistoriska museet vid Central Park.

New York, café Lalo

Caféet är känt för sitt urval av tårtor och andra bakverk, men dem lämnade vi till en annan gång.

café Lalo, New York

Fyllda med mat och energi promenerade vi till Naturhistoriska museet och spenderade några timmar där. Museet nådde dock inte upp till våra förväntningar förutom delen med Hayden planetariet, en upplevelse för äldre barn. Resetips: Priset för inträdet är bara en rekommendation.

New York, American Museum of Natural History

En sen eftermiddag var det dags att se en av New Yorks vackraste sevärdheter Brooklyn Bridge. Vi skyndade oss med tunnelbanan över till Brooklyn Heights Promenade och hann precis se solen gå ner bakom Frihetsgudinnan.

New York, Brooklyn Heights promenade

New York, Brooklyn Heights promenade

Sedan blev det mörkt och vi promenerade över den månbelysta bron tillbaka till Manhattan. Det är en upplevelse som jag rekommenderar alla som besöker New York.

New York, Brooklyn Bridge

På hemvägen blev det ett stopp på 16 Handles för att provsmaka deras goda frozen yogurt. Klart godkänt enligt min tonåring.

New York, 16Handles

Shoppingen stod längst ner på sonens lista med ett undantag - gitarraffärer. Egna pengar hade tjänats in och nu var han på jakt efter en ny elektrisk gitarr. Efter ett par mindre gitarraffärer hamnade vi till slut på Guitar Center där flera olika gitarrer testades.

New York, Guitar Center, Chelsea

Det var inte lätt att välja.....  Jag förstod honom. Det var som om jag hade hamnat i en jättestor skoaffär med mängder av fina skor.
Till slut blev det en Schecters Hellraiser som anses vara bra för hårdrock och metal. Jag gillade i alla fall färgen...

shopping i New York

Jag hade endast ett önskemål  - att åka upp i det nyöppnade One World Observatory.

New York, One World Observatory

Först besökte vi 9/11 minnesplatsen som sedan maj 2015 är öppen för allmänheten. Två fyrkantiga pooler med rinnande vatten markerar platserna där Tvillingtornen stod före terrorattentatet.

New York, 9/11 memorial

Biljetterna till observatoriet köpte jag på nätet när vi var i New York och kunde se väderprognosen. Tanken var nämligen att vara uppe i tornet vid solnedgången och då vill man ha en bra sikt.


Räkna med att det blir köande trots din förköpta biljett, bland annat till säkerhetskontrollen. Sedan slussas man genom en blå korridor med bilder och berättelser om hur byggnaden blev till.

One World Observatory, New York

Timingen var perfekt. När vi väl var uppe var solen på väg ner.


Sammanfattat : Utsikten över storstaden med dess omgivningar är helt fantastisk enligt mig. Färden upp med hissen till 102:våningen var roligast, enligt tonåringen.

New York, One World Observatory

Tillbaka nere på marken blev det en liten promenad till Battery Park där vi upptäckte en utställning av glober framför det nyrenoverade PierA Harbor House.

New York, Battery Park

En musikal på Broadway är en kulturupplevelse för alla åldrar men det är fördel att välja en föreställning med en story som fångar ditt barns intressen.

New York broadway

Det blev musikalen The Book of Mormon som varje kväll säljer ut alla biljetter. South Parks skaparnas råa humor tyckte tonåringen var hysteriskt rolig. Jag tyckte också att den var riktigt bra.

Då var denna resan snart slut, men först skulle vi se hur New York-borna firade Halloween.


PS. Välkommen att följa den här bloggen på Facebook!



1 kommentar:

  1. Det ligger typ på min topp-10-lista över saker jag skulle vilja se/göra i New York - mata dedär härliga ekorrarna!! <3 :)

    SvaraRadera