tisdag 19 april 2016

Tips för storstadssemester - 9 gröna oaser.

Våren är här och då väcks vår reslust. Naturen vaknar till liv även i storstäderna, inte minst i dess parker. När man har promenerat runt i en stad och spanat in sevärdheter är det skönt att dra sig undan och pausa i en vacker park.

Här kommer 9 tips på vackra parker för dig som planerar en resa till en storstad.

Riga - Kronvalda parks

1. London - St James´s Park

Den vackra lagom stora parken är en skön grön oas nära många av Londons sevärdheter. Hit kan du komma efter att ha beskådat Westminster Abbey och Big Ben eller besökt Buckingham Palace.

London - St James´s Park

Sätt dig i en av solstolarna som brukar finnas här vår som höst och titta på ekorrarna som springer omkring. Ett tips för dig som ska till London med barn.

London- St James´s Park

2. London - Holland Park

Min favorit i London. Parken ligger intill Kensington High Street där shoppingsugna fashionistas kan hitta samma butiker som på Oxford Street men utan folkmassorna. En underbar park att dra sig undan till efter en shoppingrunda.

London - Holland Park

London - Holland Park

3. Paris - Jardin du Luxemburg

En stor och vacker park med ett slott och fantastiska blomsterrabatter. Strosa runt eller slå dig ner i en av de många stolarna som finns i parken.

Paris - Jardin du Luxemburg

Ett stort plus är att parken ligger nära Saint German- och Latinkvarteren som enligt mig är två bra områden att bo i när man besöker Paris.

Jardin du Luxemburg, Paris

4. Köpenhamn - Kungens Have.

Planerar du en weekend i Köpenhamn missa inte Kungens Have - parken intill Rosenborgs slott. Kolla in de kungliga juvelerna i slottets källare och ha picknick i parken efteråt.

Köpenhamn - Kungens Have

Copenhagen - Kungens Have

Kungens Have, Köpenhamn

5. Edinburgh - Princes Street Gardens.

Mitt i den skotska huvudstaden där allt andas gammal historia är denna parken en underbar grön oas. Den pedantiskt skötta gräsmattan tilltalar många. Slå dig ner och beundra den vackra utsikten.

Edinburgh - Princes Street Gardens

En picknick här är inte heller fel.

Princes Street Gardens, Edinburgh

6. Wien - Volksgarten

Den här mindre parken ligger perfekt mellan två av Wiens sevärdheter - Hofburg och Rathaus, och är särskilt vacker på sommaren med alla blommande rosor.

Wien - Volksgarten

Wien- Volkgarten

7. Riga - Bastejkalns.

På väg till Riga som lockar med låga priser och sin vackra arkitektur? Mellan den pittoreska Gamla stan och de stora boulevarderna med jugendstil husen finns stadens kanal med grönområde som byter namn flera gånger. Ta en promenad längs kanalen förbi operahuset och frihetsmonumentet.

Riga - Lettland

Riga - Bastejkalns

8. New York - Central Park

Ett måste för dig som besöker New York. Jag har besökt Central Park under tre olika årstider och mina favoriter är våren när allt blommar...

New York - Central Park

Central Park in april, New York


New York - Central Park

Det finns något för alla åldrar i Central Park. H C Andersens skulptur vid Conservatory Water är designat för att barn skall kunna klättra på den.

New York - Central Park

Hyr en cykel så får du lättare att ta sig runt i den enorma parken.

New York - Central Park

9. New York - Bryant Park

En underbar liten park mitt i det turisttäta Midtown. Här kan du äta frukost eller fika och studera google maps med gratis WiFi.

New York - Bryant Park

9 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar parker i storstäder! Jag har lyckats pricka in och besöka samtliga parker i ditt inlägg förutom den i Riga :)
    Härliga bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Samma här. En park är ju en del av staden och där ser man vanliga stadsbor. Jag gillar kontrasten till storstadspulsen.

      Radera
  2. Fina bilder, särskilt de med höstfärger. Jag har bara varit i de i London. Just Holland Park har jag många fina minnen av från min londontid. Central Park är något av ett drömresmål. Just parken, inte resten av staden. Här i Lissabon blir det nog parken mellan Belém och floden, eller den lilla parken med fik och lekpark mitt i Tjuvarnas Marknad, den stora loppisen, bara för att den ligger just där och har vacker utsikt.

    SvaraRadera
  3. Underbara parker! Jag älskar också att uppsöka dessa gröna oaser på mina stadsresor. Håller med om att Central Park är som vackrast på våren och hösten. Sen gillar jag även att leta upp små, mer gömda parker. :)

    SvaraRadera
  4. Ja, de mindre parker är mysiga. Jag gillar dina tips från grönområden i New York.

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga parker! Jag tror bestämt jag varit i den där parken i Riga. Jag har också nyligen bloggat om ett par storstadsparker, i Berlin (http://mariasmemoarer.com/2016/april/berlin-5-tips-som-du-kanske-inte-kande-till.html) och i München (http://mariasmemoarer.com/2016/april/10-intressanta-sevardheter-i-europa-del-1.html) :) Den i München påstås vara snäppet större än Central Park rentav..!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag läste dina tips från Berlin. Kan komma till hands när jag tar min son dit snart.

    SvaraRadera