söndag 5 juni 2016

10 tips för Skånesemester.

När högtrycket har parkerat över Sverige är det underbart att semestra på hemmaplan. Här kommer några tips till dig som planerar för en Skånesemester.

1.Vandra i den natursköna ravinen Skäralid som är en del av Söderåsens  nationalpark.
En mäktig naturupplevelse för hela familjen.

Sverige - vandra i Skäralid

2. Upptäck Österlens vackra stränder, pittoreska byar som Kivik och fornlämningar som Ales stenar i Kåseberga.

Kåseberga - Ales stenar- Sweden

3. Gör ett stopp i Lund.
Starta dagen med en frukostbuffé på Grand Hotel.

Sweden -Lund Grand Hotel

Lund - frukost på Grand

Lund - frukost på Grand

4. Besök Kulturen och stadens största sevärdhet - Lunds domkyrka.

Sverige - Lunds domkyrka

5. Strosa runt i universitetskvarteren eller i Lunds botaniska trädgården.

Lund - Sweden

Sweden - Lund

Sverige - Lund

6. Sugen på sol och bad? Från Lund tar det bara 20 min med bil till de närmaste stränderna i Lomma och Bjärred.

Lomma - Skåne

Barnfamiljer älskar Lomma för dess långgrunda strand.

Lommabeach - Sverige

7. Ta en vindsurfingkurs i Lomma eller promenera längs den långa bryggan i Bjärred och ta ett dopp i havet med Öresundsbron i bakgrunden.

Skåne - Bjärred

Skåne - Bjärred

8. Besök några av Skånes många slott. Gör en vandring på Svaneholms slott.

Svaneholms slott - Sverige

Sweden - Svaneholms slott

9. Promenera i parken som tillhör Trollenäs slott eller bokskogen och parken runt Torups slott.

Trollenäs slott - Skåne

10. Ta båt från Landskrona till den lilla ön Ven. Hyr cyklar, packa en picknickkorg och cykla runt ön. En underbar utflykt att göra med barnen.
Ven - Sverige

Slutligen, när man befinner sig så nära varför inte ta en tur till Köpenhamn. Mer om Köpenhamn kan du läsa här:
Köpenhamn är dejligt på sommaren.
Köpenhamn - sommarkänsla i Nyhavn.


PS. Välkommen att gilla den här bloggen på Facebook för ännu fler tips om Skåne och Köpenhamn.

6 kommentarer:

  1. Jag växte upp i Lund, men nu är vi inte så ofta i Skåne eftersom det är en bit att köra dit från Stockholm ;)

    SvaraRadera
  2. Härliga tips! Ales stenar har jag besökt, likaså Lund. Jag tycker Lund är en sådan vacker stad. Hade gärna pluggat där men nu råkade det bli i Linköping och i Stockholm i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag pluggade i Riga, hade gärna bott i Stockholm men hamnade i Lund. Ja, Lund är en underbar liten stad men jag saknar storstadens puls och kulturutbud.

      Radera
  3. Jag har faktiskt funderat på att spendera en del av min semester i Skåne i år. Tack för bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då önskar jag dig ett bra väder när du besöker Skåne.

      Radera