måndag 27 juni 2016

Sommarens bästa utsikt i Riga.

Planerar du för en sommarweekend i Riga och är på jakt efter platser med utsikt över staden? Då kanske du har fått tips att åka upp i S:t Peterskyrkans torn och besöka Skybaren på Radisson Blu Hotel Latvija.

Riga

S:t Peterskyrkan ligger mitt i Gamla stan och vill man få en utsikt över Rigas medeltida stadskärna och dess sevärdheter, är det absolut värt att betala 9 euro och åka upp i kyrkotornet.

Riga - utsikt från St:Peterskyrkan

Domkyrkan och slottet.

Riga

Riga - Lettland

Den gigantiska Centralmarknaden.

Riga

Riga

Sommarmånaderna har kassan öppet 10-18, söndagar 12-18, måndagar -stängt.
Minus för det trånga utrymmet uppe i tornet och varning för kö när turistgrupperna anländer.

Riga - St:Peterskyrkan

Radisson Blu Skybar har en fantastisk vy över staden.......

Riga - Latvia

......men en sommareftermiddag när solen värmer, går jag till Alberta Hotel och tar hissen upp till Star Lounge Bar. Den ligger inte lika högt upp som Radissons men här kommer jag ut på den öppna terrassen. Det är bara att sjunka ner i de mjuka sofforna, beställa en god drink och njuta av solens varma strålar.

Riga - Lettland - Alberta Hotel


Riga - Star Lounge - Alberta Hotel

Plus för närheten till de vackra jugendstilhusen. En promenad i Art Nouveau kvarteren rekommenderas verkligen.
Takbaren öppnar kl 15 och mellan 18 och 19 är det Happy Hour.

Star Lounge - Riga- Alberta Hotel

Riga - Alberta hotel






5 kommentarer:

  1. Fina bilder från Riga! Vi var där i vintras och var också upp i kyrktornet. Många bra restauranger fanns det i Riga också :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Allt fler har upptäckt Riga vilket är roligt.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Skybaren såg särskilt lockande ut. Jag borde återvända till Riga sommartid. Har bara varit där på vintern, efter en hemsk båtfärd under stormen Emil. ;)

    I dag har du fått The Liebster Award av mig:
    http://www.newyorkmybite.com/2016/06/the-liebster-award-och-svar-pa-11_26.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riga är fint på sommaren om det inte är för varmt. Jag har också åkt båt i en stormigt hav och har även varit med om en brand på båten så jag tar alltid flyg nuförtiden. Till Riga kan man resa ganska spontant (förutom kanske kring jullov och midsommar och om det pågår sångfestival i Lettland). Kolla vädret en vecka i förväg. Är prognosen bra - boka flyg (norwegian har ofta billiga resor, sist flög jag för 700 kronor tor). Jag föredrar resa dit när det händer något i Riga, t ex en bra konsert eller opera.
      Och tack för utmärkelsen!

      Radera
    2. Tack igen för tipsen. Brand ombord, så fruktansvärt! Jag förstår att du flyger. Det ska jag också göra.

      Utmärkelsen är du verkligen värd. Jag ser fram emot dina svar på mina 11 frågor! :)

      Radera