söndag 10 juli 2016

City Lover svarar på 11 frågor om resor.


Här svarar jag på frågor om resor som är en del av The Liebster Award. Den har jag fått av bloggaren Anna. Tack! Hon driver en fantastisk blogg om New York - staden som hon återvänder till gång på gång. Kika in i hennes blogg www.newyorkmybite.com, så lovar jag att ni blir sugna på att resa till världens häftigaste stad.

Vart gick ditt livs första resa?

Min första resa gick till Sankt Petersburg. Det var mitten av 80-talet och staden hette Leningrad. Jag gick i gymnasiet i Riga och det var en klassresa runt midsommar. Jag minns inte så mycket av den resan, mer än att vi åkte med ett skruttigt ryskt tåg, övernattade i en skolgymnastiksal och var ute sent på kvällarna. Jag minns att alla broar över floden öppnades för att det pågick de vita nätternas festival, det var mycket folk och musik, och att våra klasskillar såg till att inget skulle hända oss tjejer.

Vilket färdsätt föredrar du och varför? (flyg, tåg, bil, cykel)

Som "city lover" gör jag ofta kortare resor och då föredrar jag flyg för att snabbt komma fram till resmålet.
Den senaste tiden har jag börjat att uppskatta tåg. Då kombinerar jag flyg med snabbtåg för att se flera resmål, som när jag flög till Wien och tog tåg till Salzburg. Tåget är utmärkt när man vill flyga hem från en annan ort som när jag reste med min mamma till London och Paris. Då flög vi till London, hoppade på snabbtåget Eurostar och drygt 2 timmar senare steg vi av i Paris.


Sedan gillar jag att cykla. Hela familjen har gjort Bangkok by bike. Jag har cyklat i Amsterdam bland alla galna cyklister (de är faktiskt lite vildare än Lunds cyklister men inte så hysteriskt snabba som Köpenhamns). Senast cyklade jag i storstaden Berlin. Det jag gillar med cykel är att man kan komma bort från de turistiga stadsdelarna till andra avlägsna kvarter och att man kan cykla vilse utan att bli trött i benen.

Bangkok by Bike

Vilka är dina tre bästa packningstips?

1.Mitt allra bästa packningstips är att packa kläder som förvandlar dig till "lite mindre turist". Då har du större chans att smälta in i omgivningen och du blir mindre intressant för eventuella tjuvar, försäljare osv. Dessutom har jag märkt att det öppnar dörrar till att få ett bord på en fullbelagd restaurang eller att få snabbare och vänligare bemötande. Du märker om du är rätt klädd när folk kommer att tilltala dig som om du var på hemmaplan.

I Frankrike när vi besöker Loiredalens slott.

I San Francisco / USA.

2. Om jag reser med bagage som ska checkas in, packar jag alltid ner det allra viktigaste jag inte kan vara utan den första dagen i handbagaget. Det kan vara en bikini eller en aftonklänning. Om ditt bagage kommer på villovägar är det inte säkert att du vill börja din resa med att tillbringa dagen med att inhandla badkläder till hela familjen.
Tips: Ta foto på dina resväskor och spara bilder i mobilen.

3. Ett plagg som jag brukar ha i handväskan är en tunn sarong som har används på många olika sett. Som solskydd, som filt för en oplanerat picknick i storstaden, när jag fryser på flygplanet, som ett omklädningsrum för ett blygt barn, som ett täcke för ett sovande barn, för att täcka axlarna i kyrkan, som kläder när man råkar bli nerspilld...

Thailand

Ett bonus tips som gäller incheckat bagage är att packa ner en schweizisk armékniv som innehåller sax, pincett och andra verktyg. Den har räddat vår familj i diverse mindre och större krissituationer som när vi drog ut kaktustaggar ur sonens fingrar eller fick bryta oss in i vår egen hyrbil....

Vilket resmål tycker du att fler borde upptäcka och varför?




Österrike. 
Fler borde upptäcka landet på sommaren. I Sverige är Österrike ett typisk vinterresmål för skidåkning. Men det är ett fantastiskt resmål för vandraren, för en barnfamilj, för äldre människor eller för musikfantasten. Själv har jag besökt landet flera gånger på sommaren och aldrig blivit besviken.
Som ung resenär var det lätt att hitta billiga men mysiga pensionat.
Som småbarnsförälder var det underbart att kunna vara i det vykortsvackra naturen och samtidigt ha bekvämligheter på nära håll. Som dotter till en mamma med rörelsesvårigheter var det skönt att möta den vänlighet och service som österrikare erbjuder äldre människor.

Ditt knäppaste reseminne?

Oj, jag har nog många men ett är från en resa för många år sedan när jag och min man som unga besökte min släkt i USA. Vi hade fått låna min morbrors bil för att kunna bila från Washington ner till Miami.
I Miami hittar vi en ödslig stor parkering, vi betalar och går på sightseeing. När vi kommer tillbaka har vi fått parkeringsböter. Vi fattar ingenting! Då ser vi vaktbolagets bil just lämna platsen, så vi hoppar in i bilen och följer efter honom. Vi måste ju ta reda på varför vi har fått böter.. Vi jagar bilen men lyckas inte hinna ikapp, ger upp, kör till nästa ställe och när nerverna har lugnat sig, börjar vi studera böteslappen närmare. Vi kollar bilens registreringsnummer och upptäcker att böteslappen är utställd till någon annans bil. Snacka om att bli lättade....
Den andra tabben gjorde vi på hemvägen när vi skulle stanna och vandra i The Blue Ridge Mountains i South Carolina.


Vi hittar en kulle, parkerar bilen vid vägkanten och börjar vandra uppför. Efter att ha chillat uppe och njutit av den fantastiska utsikten över de dimmiga bergen letar vi efter stigen som ska ta oss ner till bilen. När vi kommer ner där vi parkerade bilen, är bilen borta! Panik... är bilen stulen? Vad gör vi? Så börjar vi undersöka närmare omgivningarna och konstaterar att det är inte här vi parkerade vår bil. Hjälp, vi har tagit fel stig ner från berget. Så det hela slutar med att vi får gå länge tills vi kommer på andra sidan berget och hittar vår bil oskadd.

Vad är det första du gör när du checkat in på ditt hotellrum?

Jag borde först kolla sängen för att jag gillar en skön säng men jag är en utsiktsälskare, så det första jag gör är att kolla utsikten, det vill säga om det finns en. Jag brukar också mejla hotellet och be om att få ett rum högre upp och med en utsikt.

Hotel Suisse i Nice

Vad är det värsta du varit med om under en resa?

Det värsta var nog branden på en mindre fraktfärja som vår familj reste med hem från Lettland för många år sedan när det fortfarande var dåligt med trafik från och till Sverige. Att bli väckt mitt i natten med larmsignaler när man har två små barn med sig är inget jag önskar någon att uppleva. Informationen uppe i den lilla cafeterian dröjde och med Estonia i minnet (som jag dessutom har rest med i ett stormigt väder) växte paniken men för barnens skull behöll vi lugnet. Branden hade börjat i en av lastbilarna som fraktade kol. SOS hade skickats ut och vi såg några mindre båtar på väg mot vår färja. Lyckligtvis lyckades de släcka branden men jag hann tänka många tankar.

Vilka tre länder har den godaste maten?

Frankrike, Spanien och Thailand. Sorry Italien - jag är ingen pastaälskare....

Jag måste erkänna att jag blivit smått förälskad i fransk mat. Det möra ankköttet i confiterat anka är en stor favorit. Fisk-och skaldjurssoppa bouillabaisse, ratatouille, löksoppa. Crêpes eller de gudomliga macarons som jag frossade i mig långt innan de blev populära i Sverige.


Mina spanska matfavoriter är spädgris, paella, tapas och sangria.
Sedan måste jag tillägga att ingenstans har jag ätit godare varmrökta fiskar än i Lettland.

Om du hade obegränsat med pengar, hur skulle det förändra ditt resande?

1. Då skulle jag hälsa på vänner och släkt som bor runt om i världen.
2. Jag skulle bjuda mina nära och kära på fler resor, uppfylla deras resedrömmar.

Wien . Min mammas dröm att åka häst och vagn.

3. Jag skulle flyga till världens storstäder för olika kulturevenemang. Det skulle vara underbart att köpa biljetter till en konsert i Wien eller en operaföreställning i Paris och boka flygbiljetter utan att titta på priset.


4. Jag skulle ta min familj till värme när de behövde vila upp sig efter tuffa studie-och arbetsveckor.

Vi chillar på Phi-Phi.

5. Jag skulle unna mig lite udda resor som en lyxig tågresa eller bo på ett annorlunda design hotell.
6. Jag skulle ta tjänstledigt för att bo ett tag i ett annat land och volontärjobba. Kanske jobba på ett barnhem i Lettland.

Vart går din nästa resa?

Min nästa resa går till San Sebastian och Bilbao i Baskien. Jag hoppas kunna uppleva lite av årets kulturstad San Sebastian, äta massor av pintxos och se Guggenheimmuseet i Bilbao.

Om du bara fick resa till en enda plats resten av ditt liv, vilken skulle du välja?

Då skulle jag välja Lettland där mina rötter finns, förutsatt att mina barn bodde antingen här eller i Lettland. Om mina barn valde att bosätta sig i ett annat land, skulle jag välja det landet.

Lettland - en gammal bro i Kuldiga.

Här är 5 resebloggar jag vill uppmärksamma:

Vackra Lilla Vardag

Desires 

Bara Brittiskt

Turisterna

Vandringsbloggen


Glad sommar!










2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina svar! Gillar ditt packningstips om att smälta in! Det tycker vi har fungerat ganska bra i östeuropa till exempel. Svårare i Asien ;) När det gäller maten håller vi inte heller Italien speciellt högt. Vi tycker att maten där är överskattad. Om vi pratar Europa kniper Frankrike förstaplatsen för oss!

    SvaraRadera
  2. Åh, tack så mycket för de fina orden om min New York-blogg! Så roligt det var att läsa dina svar! Vilket fantastiskt utförligt inlägg med många annorlunda tips och väldigt fina bilder.

    Jag som tyckte jag var en rutinerad packare fick allt några nya tips här! Så hemskt med branden. Förstår verkligen att många tankar rusade genom huvudet. Det där med att inte minnas var bilen eller cykeln är parkerad känner jag mycket väl igen. :) Så sent som förra veckan var jag helt säker på att min cykel var stulen och började modfälld promenera hemåt. Då såg jag den, på en helt annan parkering. Någon behövde semester, tror jag!

    Ha en fin helg.

    SvaraRadera