onsdag 17 augusti 2016

Baskien - fantastiska stränder, mat och kultur.

Att resa till Spanien mitt i sommaren har tidigare inte lockat mig men när jag började läsa om Baskien visade sig att den här regionen har bäst väder och rekommenderas för besök just i juli och augusti. I pressen kunde man läsa om San Sebastian som en av årets Europas kulturstäder och det såg verkligen lockande ut med dess stränder, mat och kulturutbud.


Jag hade länge velat se det omtalade Guggenheimmuseet i Bilbao och nu blev det äntligen av.

Bilbao

Vi besökte tre olika orter längs den baskiska kusten i Biscayabukten.
Några dagar tillbringades i den franska semesterorten Biarritz som ligger öster om den spanska gränsen dit vi kom med ett direktflyg från Köpenhamn. Läs mer om det HÄR.


Biarritz


Biarritz

Biarritz -Frankrike

Sedan gick resan västerut över gränsen till San Sebastian eller Donostia som staden heter på baskiska. Här spenderades den mesta tiden av resan. Läs mer om det HÄR.

San Sebastian

San Sebastian


Sist besökte vi den baskiska storstaden Bilbao som ligger ytterligare en timmes bussresa väster om San Sebastian.

Bilbao


Baskien är ett fantastiskt resmål som innehåller allt det som i mina ögon gör resan till en utmärkt kombination av upplevelser och semestervila med bad och sol. Listan kan göras lång:

Vackra stränder med plats för alla. Långa strandpromenader.



Spektakulära utsikter.


Utsökt mat och vin.


Fantastisk arkitektur, ny som gammal.

Guggenheim museum Bilbao




Rikt kulturutbud - museer, konst och musik.

San Sebastian - Donostia



Möjligheter för aktiviteter såsom surfing, vandring, promenader, cykling.



Biarritz

Dessutom välfungerande transportförbindelser. Lätt att resa runt tack vare ett utmärkt bussnät och humana priser.
Vädret var som utlovat inte för varmt med temperaturer mellan +23 och +25 C. Ibland var det lite molnigt, någon dag kom det lite regn.
Resetips:
Möjligtvis ska man välja att resa hit innan alla spanjorer börjar sin semester i augusti vilket medför höjda priser och svårare att hitta ett prisvärt boende.

San Sebastian


2 kommentarer:

  1. Men så härligt det ser ut där! :) Jag tänker mest Barcelona och Andalusien när jag tänker att resa till Spanien, men norra Spanien vore ju också häftigt!

    SvaraRadera
  2. Så tänkte jag också innan men det finns så vackra platser i Norra Spanien. Hann bara med kuststäderna. Hade gärna stannat längre i regionen och utforskat Rioja området som ligger inte så långt från kusten. Det får bli en annan resa dit i framtiden.

    SvaraRadera