onsdag 24 augusti 2016

Hotelltips i Berlin Mitte - design och personal när de är som bäst.

När jag och min tonårsson skulle resa till Berlin, gjorde jag något jag normalt inte brukar göra, nämligen bokade vårt boende i sista minut. Med så billiga flygbiljetter a 670 kronor styck var min plan att vänta och se om några av de nya design hotellen skulle rea ut sina obokade rum.
Berlin är en storstad där det under de sista åren har ploppat upp många nya hotell, så jag var inte orolig för att inte hitta ett boende.

Hotel Casa Camper

Av tre olika hotell valde vi till slut hotell Casa Camper med ett ypperligt läge i stadsdelen Mitte. Det såg minst spännande ut men visade sig vara ett riktigt toppenhotell, inte minst för en resa med en ständigt hungrig 16-årig kille.

Berlin - Hotel Casa Camper

Tonåringen gillade hotellet för att det bjöds på gratis dricka och tilltugg dygnet runt och för att frukosten serverades långt in på dagen.
Jag gillade Casa Camper för sin stilrena design. Inget onödigt. Enkelt, modern och fräscht. Stora luftiga rum och en skön säng. Effektiv dusch och stora mjuka badhanddukar.

Någon hade tänkt på små detaljer i inredningen som en stadskarta på väggen, sköna inneskor, en bra läslampa bredvid sängen och massor av krokar. De två sistnämnda är saker som jag ofta saknar på andra hotell. Och ett stort plus för den otroligt proffsiga personalen.

Berlin Hotel Casa Camper

Den vänliga personalen i receptionen lät oss checka in redan strax innan klockan 11 när vi anlände och sen kunde vi åka upp till loungen för en kopp kaffe och få en oväntad frukost.
Bara den här skylten uppe i loungen talade om för oss att vi hade valt alldeles rätt! Frukost till klockan 14.00 på helgerna! Ja, ni läste rätt. Helt fantastiskt för tonåringen och för mig som båda älskar att sova länge på morgonen.

Frukosten hade allt man önskar, olika sorters bröd med pålägg, färsk frukt, yoghurt, olika juice, pannkakor och ägg tillagade efter önskemål. Mätta kunde vi börja upptäcka staden till fots eller med cykel som fanns att hyra i receptionen.

Berlin Hotel Casa Camper frukost

frukost på Casa Camper i Berlin

Hotel Casa Camper har ett utmärkt läge i stadsdelen Mitte, kvarteren som tillhörde gamla Östberlin.
En kort promenad från Alexanderplatz och med både tunnelbana och spårvagn i närheten är det lätt att se hela stan. Dessutom ligger hotellet mitt i ett trevligt område med många caféer och restauranger inom gångavstånd.

Berlin - Mitte

Nära Casa Camper hittar man också det mysiga Hackesche Höfe - ett helt kvarter med varsamt renoverade innergårdar. Här finns caféer, restauranger, bio, teater och museer.

Kika in i de små butiker och spana in husens gröna fasader täckta av slingrande växter.

Berlin

Köp en glass på "Waffel oder Becher" och slå dig ner i den mest eleganta av innergårdarna med husen i jugendstil ritade av den kände arkitekten August Endell.

Berlin - Hachesche Höfe

På kvällen kan man komma hit igen och se en föreställning på Chamäleon Theater.

Hachesche Höfe Berlin

Titta in i den ruffiga innergården bredvid med de färgglada väggmålningarna.

Berlin

Berlin - streetart

Fortsätter man förbi Hachesche Höfe och sedan Hachescher Markt är man snart framme vid Spreepromenade med alla Berlins museer för den som är intresserad.

När vi kom tillbaka till Casa Camper lite småhungriga och törstiga var det bara att åka upp till loungen. Här fanns nämligen smått och gott som man fick lov att ta när som helst på dygnet. Allt ingick i rumspriset. Här fanns ett kylskåp fyllt med olika sorters juice, mineralvatten och kolsyrade drycker. Man kunde också plocka små glasburkar med fruktsallad och andra sallader, smoothies, färdiga smörgåsar, frukt och snacks.

Berlin Hotel Casa Camper

Nyfiken på de andra hotellen som vi valde bort?
Dessa två hotell lockade med det där lilla extra. På 25Hours Hotel kunde man ligga i en hängmatta på sitt rum och spana ut över Zoo. På Hotel Nhow kunde man få en elgitarr på sitt rum, men då kanske jag skulle få svårt att få min tonåring att lämna rummet ...

Berlin - Hotel Nhow

Till 25Hours Hotell kom vi ändå för att vi var lite sugna på den där utsikten över Zoo. Hotellet har nämligen en takbar som är öppen för alla. (Läs ett tidigare inlägg om takbaren här.)