lördag 3 september 2016

Tips för storstadssemester - På jakt efter bästa utsikt.

Jag har alltid fascinerats av höjder. För mig är det en härlig känsla att blicka över staden med marken så långt under mina fötter. Jag föredrar att bo högre upp när jag bokar ett hotell och när jag kommer till en stad letar jag alltid upp en plats med utsikt.

New York
Utsikt över Manhattan/ New York från One World Observatory


Väl uppe brukar jag försöka att orientera mig i staden, spana efter sevärdheter eller bara njuta av utsikten.

Paris
Paris - utsikt från Triumfbåden


Venedig
Venedig - uppe i St Mark´s Campanile

Vid mitt senaste besök i New York upplevde jag en speciell känsla när jag uppe i det nyöppnade One World Observatory såg ner mot de svarta poolerna och mindes hur jag som 20-åring hade stått uppe på taket av Twin Towers.

New York

New York - One World Observatory
utsikt över södra Manhattan


Här är mina tips till dig som planerar för en storstadssemester och är på jakt efter stadens bästa utsikt:

1.Nästan varje stad i Europa har ett kyrkotorn som är öppet för allmänheten.

Valencia - Spain
Valencia- uppe i Katedralens klocktorn 


Några är mer berömda än andra. Jag har klättrat upp i kupolen på St Pauls kyrkan i London och Domkyrkan i Florens.

Florens
Florens - utsikt från Domkyrkans kupol


För att få utsikt över Gamla stan i Riga åker man upp i St Peterskyrkan.

Riga


Från Peterskyrkan i Rom får man en fantastisk utsikt över den eviga staden.

Rom

2. En kulle betyder nästan alltid bra vyer.

Budapest
Budapest - utsikt från Fiskarbastionen


Lissabon
Lissabon - uppe i borgen de Sao Jorge


Los Angeles
Los Angeles - solnedgång från Griffith observatoriet

3. Skyskrapor och höga byggnader brukar betyda en möjlig panoramaterrass. Städer som New York har flera och de är inte billiga så man måste ofta välja. Personligen föredrar jag utsiktsplatser där jag kan vara utomhus.

New York
New York - utsikt över Central Park från Top of the Rockefeller Center


4. Undersök om det finns takbarer med utsikt över staden. Att göra en takbarsrunda kan bli en kul kvällsaktivitet. Passar utmärkt för städer som Singapore, New York, Bangkok, Kuala Lumpur eller Barcelona, Berlin och Madrid i Europa.

Kuala Lumpur - Helipad
Kuala Lumpur - Helipad skybar


Madrid
Madrid -  terrassen på Hotel Room Mate Oscar


En hög hotellbyggnad har ofta en takterrass och man måste inte bo på hotellet för att besöka deras lounge eller skybar. Dock får man tänka på klädkoden för att bli insläppt, extra noga är det på kvällen.

Amsterdam
Amsterdam - W Lounge


Bilbao
Bilbao - Gran Hotel Domine terrassen med utsikt över Guggenheim museet


5. I storstäder med många höga byggnader kan det vara häftigt att boka in sig på ett hotell som har solterrass och pool på taket.

Madrid
Madrid - Hotel Indigo


Bangkok
Bangkok - Siam@Siam Design Hotel


6. Slutligen några tips till dig som vill ta det där perfekta fotot med utsikt över staden.

Hemligheten är att inte åka upp i stadens främsta sevärdhet utan leta upp en annan hög byggnad. Man vill ju se Paris med Eiffeltornet med i stadsbilden. Det är därför man inte ska åka upp i Eiffeltornet utan istället ta hissen upp till toppen av Montparnasse byggnaden och där uppe invänta solnedgången. Jag lovar att det blir en magisk upplevelse.

Paris


Är jag i New York och vill ta den klassiska bilden med Empire State byggnaden och Manhattan i bakgrunden åker jag upp i Rockefeller Center eller beger mig till 230-Fifth takterrassen.

New York
New York - Top of the Rock


New York - Rooftop 230-fifth
New York - 230-Fifth Rooftopbar


I Berlin får man den bästa utsikten inklusive TV-tornet från Park Inn Hotellets panorama terrass.

Berlin

Rom vill man få Colloseum med i stadsbilden. Det får man från taket av det pampiga Viktor Emanuel-monumentet (Vittoriano)

Rom


Glöm inte att göra lite "reasearch" innan resan.
Googla, instagramma, facebooka. Skriv sökord som: view, skybars, places with observation deck.
På tripadvisor travelforum brukar resenärer dela med sig av tips.


6 kommentarer:

  1. Enig med deg, man må høyt opp for å få oversikt over storstaden man besøker! Jeg har høydeskrekk, men å besøke høye, sikre tårn går bra. Unntaket for meg var da jeg gikk alle trinnene opp i tårnet på St.Pauls Cathedral i London, da var jeg nær ved å få panikk. Men opp kom jeg. :-) Takk for bra tips! Å oppsøke høye bygninger for å få med den egentlige severdigheten på bildet har jeg ikke tenkt på, det skal jeg prøve ved neste tur.

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg. Jag älskar också att åka upp i byggnader och titta på utsikten (inte alla gör det fick jag erfara då jag åkte på jobbresa till London och samtliga kollegor visade sig höjdrädda och vägrade följa med upp i the Shard...).

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Jag håller med om att det är bra att få utsikt! Man kan orientera sig lite, och ta fina bilder förstås ;) Tyvärr är jag höjdrädd bara, så jag brukar tycka att det är ganska jobbigt...

    SvaraRadera
  4. Oj, har inte tänkt på att så många är höjdrädda! Modigt av er som försöker att övervinna det.

    SvaraRadera
  5. Härligt inlägg, och fantastiska vyer!

    SvaraRadera