måndag 17 oktober 2016

Kyrkogårdar - annorlunda sevärdheter från mina resor.

Om en vecka är det Alla helgons dag i Sverige - en tid då vi minns våra nära och kära som inte längre finns bland oss.
På mina resor brukar jag, om vägarna går förbi, besöka stadens eller byns kyrkogård. När jag var liten tyckte jag att kyrkogården var en mörk och obehaglig plats men nu ser jag den mer som en fascinerande och rofylld plats. 
Den är också intressant som en historisk plats som berättar om landets kultur, traditioner och människor som har levt där.

kyrkogård i Ålesund / Norge

I Krakows gamla judiska kyrkogård Remuh ligger små stenar på varje gravsten som talar om att ingen är glömd.

judisk kyrkogård i Krakow


Inte sällan ligger den på en vacker plats med utsikt över omgivningen som Paul de Vence kyrkogård på Franska Rivieran.

Paul de Vence - Frankrike

eller den här lilla kyrkogården i fjordarnas land Norge.

Norge
Geiranger / Norge

En kyrkogård i Södra Spanien högt uppe på en klippa.

Spain


Vacker väg leder till byns kyrkogård i Toskanska landsbygden.

Toscana - Italy

Jag har också passerat små bortglömda gravplatser som den här på ön Lombok i Indonesien.



Några kyrkogårdar är mer kända än andra. Pere-Lachaise kyrkogården i Paris tillhör en av de kända. Kyrkogården som även kallas för "de dödas stad" är gigantisk och här ligger många kända kulturpersonligheter begravda, bland annat Edith Piaf, Oscar Wilde, Frederic Chopin.

Paris - Pere-Lachaise kyrkogård

Sebastianfriedhof i Salzburg är däremot en liten kyrkogård. Här ligger Mozarts hustru Constance begravd.

Salzburg - St:Sebastian cemetery

En annan sevärd kyrkogård i Salzburg är Petersfriedhof. Här finns Mozarts familjegrav och kyrkogården är känd genom filmen The Sound of Music även om själva flyktscenen filmades i Hollywood.

Salzburg - Österrike

Salzburg - St:Peterskyrkogård

Några kyrkogårdar har sina egna legender som Grayfriars kyrkogård i Edinburgh vars legend berättar om lilla hunden Bobby som satt och väntade vid sin döda husses grav i 14 år.

Skottland - Edinburgh - Grayfriars cemetery

Medan nordiska kyrkogårdar går i grå, svart och brun skala, dominerar den vita färgen på kyrkogårdar i Spanien.


I Mexico däremot är det starka färger som gäller. Det var fascinerande att se kyrkogården på Isla Mujeres i Mexico. Mycket färg, mycket utsmyckningar och man fick veta en hel historia om den begravde.

Mexico - Isla Mujeres cemetery

Helt annorlunda är de välskötta kyrkogårdarna i USA.

Key West cemetery

I Florida på Key West kyrkogården såg jag den mest udda gravstenen.


När jag var liten begravde vi våra husdjur i trädgården. Det var kärt att se att på Edinburgh slott hade de en liten begravningsplats för soldaternas hundar.

Edinburgh castle



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar