torsdag 17 november 2016

Hotelltips - Ett mysigt designhotell i Krakow.

En lägenhet eller ett hotell? Vad skulle det bli?
När vi skulle boka ett boende till vår Kraków weekend, var det tänkt att vi skulle bo på en av de fina och billiga lägenheterna som man ser på hotellbokningssidorna.
Det slutade ändå med att vi bokade ett hotell och varför vi gjorde det, kommer jag till sen....

city-lover-reser till Kraków

Hotel Indigo hade nyligen öppnat i Kraków och det fanns inte så många gästrecensioner att gå efter. Jag hade tidigare positiva erfarenheter från ett annat Indigo hotell i Madrid och blev inte besviken denna gången heller.

Vi kände oss välkomna så fort vi steg in genom ytterdörren.


Hotell Indigo i Kraków

Det som tilltalade mig mest här var att de har lyckats rusta upp ett gammalt historiskt hus från 1830-talet till ett modernt och mysigt boutique hotell. Chic design med ändå hemtrevligt med alla bekvämligheter.


Man har bevarat lite av ursprungsmaterialet som de bruna tegelväggarna, och byggt nytt i samklang med det gamla. Trapphusets golv har ett vackert kakel och hissen är byggd i en gammal stil.


Sen har man med hjälp av Krakóws konstakademi låtit konst flytta in i byggnaden .

Kraków - City-Lover-Reser


Tydligen har varje rum sin konst och färger. Tavlorna i vårt rum var kanske inte i min stil men själva idén tilltalar mig.

Kraków hotell

Superior-king rummet var inte så stort men takhöjden gjorde att det kändes rymligt.
En mycket skön säng med ett usb-uttag bredvid gjorde att vi sov som kungar.


Plus för golvvärme i badrummet och bra tryck i duschen.


Nespresso maskin i rummet kom väl tillhands när vi hade köpt en bit Sernik - en polsk cheesecake på närliggande marknaden.


Frukosten serverades nere i hotellets restaurang Filipa18. Trevligt med lokala delikatesser som polsk rökt korv och äppelkaka från marknaden intill. Kocken lagade även varma rätter som omelett efter önskemål och supergoda pannkakor med äpple, kanel och lönnsirap. Mums!

hotell i Kraków






Läget passade oss väldigt bra - nära Gamla stan men även tågstationen vilket var perfekt för oss som skulle resa med tåg. Där låg också den stora shoppinggallerian Krakówska.

Det tog 5 minuter att promenera till Florian porten där Gamla staden börjar.
Däremot tog det lite längre tid att gå ner till stadsdelen Kazimierz som vi besökte under dagtid.
Granne med hotellet låg Stary Kleparz marknad där krakówborna handlar sina grönsaker, ost och korv. De otroligt låga priserna där gav en liten fingervisning om löne-och prisläget i Polen.

city-lover-reser till Kraków

Om jag skall klaga på något så saknade vi på rummet ett informationsblad om kostnader för rumservice,  restaurangens meny samt manualen för luftkonditioneringen och tv.

Priset låg på 1100 kr inklusive frukost men till sommarsäsongen kommer det säkert att kosta mer så för Krakóws låga priser är detta ett ganska dyrt hotell.




Sist om varför det blev ett hotell och inte en lägenhet.

Jag bor gärna i en lägenhet och det är ofta mitt förstahandsval när vi reser hela familjen men denna gången hittade vi inget som passade.
Största boven där var att vi var så sent ute och bokade bara någon dag innan resan. Vi skulle anlända väldigt sent på kvällen och dessutom ville bo nära stationen.

Så när jag i urvalsmenyn på Hotels.com och Booking.com kryssade i följande önskemål:
24-h reception, frukost tillgänglig, nära stationen och gamla staden, 8+betyg, wifi - då blev det inte så många lägenheter kvar att boka. Även de flesta mindre hotellen var fullbokade och det är så vi hamnade här. Men nöjda blev vi, inte minst med det trevliga bemötande vi fick av hotellets personal.

Innan hemresan kunde vi sitta i den lilla loungen medan bartender fixade den godaste cocktailen till mig och serverade en kall öl till maken. Väskorna, de plockades fram inte förrän vi skulle till flygplatsen.



PS. Vill du veta vad jag tyckte om staden? 

Läs mina 10 tips på sevärdheter och saker att göra i Kraków.



2 kommentarer:

  1. Ser verkligen ut som ett mysigt hotell, fantastiskt fina bilder du tagit. Vi är ute och söker ett mysigt hotell inför vårresan till Krakow, så jag ska definitivt kolla upp Indigo. Jag har mest kollat på hotell mitt i gamla stan, så min fråga är ifall du hellre skulle bo runt järnvägsstationen eller i gamla stan?

    SvaraRadera
  2. Inte runt stationen utan i så fall sydväst från det. Som du ser på kartan ligger Indigo på rätt sida närmast gamla staden. Men om ni inte skall göra egna utflykter med tåg och som vi gjorde och om ni vill gå ut på kvällen även i de judiska kvarteren Kazimierz då är bättre att bo lite mer söderut -i mitten av gamla staden. Sommartid är det säkert trevligt med alla uteserveringarna på krypavstånd.

    SvaraRadera