fredag 16 december 2016

Våga trotsa boka-tidigt-resetrenden.

Trenden att boka sin semesterresa extremt tidigt verkar öka. Det här är ett intressant fenomen.

Jag gillar egentligen inte att boka tidigt för jag vill resa när jag får lust att resa någonstans och då vill jag inte vänta i ett år!

Det är lätt att dras med i denna hysterin att fylla sin livsalmanacka ett år framåt. Skönt tycker vissa. Galet tycker andra. Jag hör till de andra.
Boka-tidigt-trenden är ganska sorglig utveckling, tycker jag. Vi har glömt hur man lever i nuet - vi stressas hela tiden att leva i framtiden.

City-Lover-Reser

Det finns mycket som talar för att boka långt i förväg. Man sparar en del pengar, det finns många boenden att välja mellan, det är skönt att planera sina resa i lugn och ro, och att drömma om den är själva nöjet.

Men tänk om jag inte känner för att ta min familj på den där länge-sedan-bokade resan till Thailand för att oroligheterna har ökat igen.
Eller den så efterlängtade sol-och badsemester i Miami Beach verkar inte bli av när en kallfront sveper ner över Florida.

Florida - Orlando
Orlando i Florida .

Ibland slåss jag av tanken att om resan inte blir som man tänkt sig blir besvikelsen för en tidigt bokad resa mycket större för att man har drömt om den här resan i ett helt år och kanske planerat allt i detaljer.

Thailand
Koh Maak - Thailand

Själv har jag också ibland bokat väldigt tidigt - oftast då när vi skulle resa på jullov eller göra en längre resa där familjelogistiken måste pusslas ihop.

Men nu får det bli ändring på det. Jag har nämligen börjat uppskatta de resorna som bokas lite senare och mer spontant.

Faktum är att några av mina bästa resor de senaste åren har varit just de sent bokade resorna.


En av de var tjejresan till Kuala Lumpur i Malaysia som bokades när Lufthansa plötsligt släppte väldigt billiga flygbiljetter och vi tog chansen att äntligen hälsa på en gammal vän.
På köpet fick vi uppleva en hinduisk festival som vi aldrig hade hört talas om. Läs mer om det HÄR.

Kuala Lumpur - Thai Pusam festival

Eller när meningen med resan till Miami var ett kärt återseende med kusinen, mycket sol och vila, skratt och gamla minnen.

Miami Beach
Miami beach

De här resorna kanske inte blev så noga planerade med sevärdheter att bockas av men var präglade av härliga möten med människor och att njuta av dagen som den kommer.


Kuala Lumpur

Miami Beach , City-Lover-Reser
Miami Beach


Om du av olika anledningar inte kan eller vill boka sin resa tidigt:

Tänk inte på hinder - tänk på möjligheter! Tänk nya resväg eller nya resmål.

När man bokar sent och flygbiljetter blivit dyrare (inte alltid) börjar man kanske leta efter andra resvägar och få nya upplevelser istället. Några exempel från mina resor:

Hade vi bokat tidigt vår resa till Baskien hade vi förmodligen flugit tur och retur Biarritz. Nu blev hemresan från Madrid och på köpet fick vi uppleva lite av Madrid. Plötsligt hade vi en tågresa med i planerna och ett stopp med övernattning i den spanska pärlan Segovia.

Läs om resan till Baskien HÄR.

Segovia - Spanien

En annan resa där sen bokning av flyg påverkade rutten är när jag skulle ta min mamma till Paris.

Jag upptäckte (konstigt nog) att flyget till London, snabbtåget London-Paris och hemresan från Paris skulle inte bli dyrare än tur och retur Paris, så då fick min mamma se även London och uppleva fler saker som hon gillar - resa med tåg och gå på konsert i den vackra Royal Albert Hall.

London

Om jag hade bokat vår resa till Kraków tidigt, hade vi inte checkat in på det mysiga Indigo hotellet som hade öppnat bara någon månad innan vår resa.
Läs om vår weekend i Kraków HÄR.

Indigo Hotel i Kraków

I storstäder som Berlin, London och Bangkok där det finns gott om hotell finns ingen risk att inte hitta ett prisvärt boende.

Om jag inte hade bokat med sista minuten erbjudanden hade jag förmodligen inte haft råd att bo på det fyrstjärniga St. Ermin´s hotell i London, Casa Camper i Berlin eller  Siam@Siam Design hotell i Bangkok.

St Ermin´s Hotel i London
London - St Ermin´s Hotel

Siam@Siam Design hotel Bangkok
Bangkok - Siam@Siam Design Hotel 

Att vänta för att boka en resa när vädret har stabiliserats kan betyda mycket för en lyckad resa särskilt om resan är tänkt som naturupplevelse.

Så reste jag till Norge när högtrycket äntligen hade parkerat över annars så regniga västra Norge. Att jag inte fick direktflyg dit gjorde inte så mycket. Att vandra och se fjordlandet i solskenet övervägde alla andra obekvämligheter.

Norge - Urke

Weekend i Nice är en annan resa där vädret spelade en roll när resan bokades sent. Nice vann för det hade bästa chanser för lite vårsol i februari. Förutom vandring i solskenet fick vi uppleva karnevalen i Nice.
Läs om karnevalen HÄR och om resan till Nice HÄR.

Franska Rivieran

karnevalen i Nice

Någon kanske invänder att boka sent fungerar för kortare resor i Europa och när man är få som reser. Visst är det lättare att hitta alternativa resvägar när man inte ska korsa oceaner och kan vara flexibel men ett par månader för att planera en resa till fjärran land borde väl räcka? Jag vill ändå hoppas att trenden vänder.

Två tips till dig som vill vänta med att boka en resa:
  1. Använd sökmotorer för att hitta prisvärt flyg - Momondo, Flygresor.se, Skyscanner eller min favorit Google Flights.
  2. Bli medlem hos de flygbolagen du föredrar att flyga med (det kostar inget) så får du ett mejl när de annonserar ut en kampanj.


PS Välkommen att följa City-Lover-Reser på Facebook och på Instagram.





4 kommentarer:

  1. Intressant att du skriver om detta! Jag är inte heller så förtjust i att boka tidigt. Det är kanske därför jag gillar husbil ;) Då bokar man inte alls. Man bara sätter sig i bilen och kör :)

    SvaraRadera
  2. Jag bokar både tidigt och sent men ofta styr speciella kampanjerbjudanden en kommande resa för oss. Då kan det bli en spontanresa till ett resmål som vi egentligen aldrig pratat om att besöka. Som nu vår resa till Riga, SAS hade megarabatt och spontant klickade vi hem en billig resa till ett mycket intressant resmål som vi blev supernöjda med.
    Inför vår vecka i New York i maj har vi bokat ett hotellrum som vi kan avboka in i det sista så ska jag kolla om det dyker upp något sista-minuter erbjudande när det närmar sig.

    SvaraRadera
  3. Ja kampanjerbjudanen är toppen.

    SvaraRadera