fredag 6 januari 2017

Amsterdams bästa B&B - Ett rum med utsikt.

Ut med julgranen - in med färska tulpaner på bordet för nu blir dagarna längre och vi börjar längta till våren.

Planerar du en resa till Amsterdam till våren och letar efter ett mysigt boende? Här tipsar jag om ett.


Amsterdam weekend

Inför vår resa till Amsterdam hade jag ett önskemål - att bo intill en av stadens många kanaler och gärna då på ett hotell eller B&B som har ett rum med utsikt mot vattnet.
När jag sedan började söka boende föll valet på stadsdelen Jordaan med sina många kanaler och det är så vi hamnade på Jackie O Bed & Breakfast.

Bästa B&B i Amsterdam

Rummet en trappa upp i Jackies lilla hus är så fint och elegant i sin enkelhet. Det är ljust och rymligt med stora fönster och en drömlik utsikt mot en av Amsterdams vackraste kanaler Bloemgracht.


Room with the best view in Amsterdam



Små detaljer som färska tulpaner och en burk med holländska småkakor på köksbordet samt en flaska vitt vin i kylskåpet som väntade på oss när vi checkade in gjorde att vi kände oss välkomna med detsamma.


Rummet var så fräscht och rent.
I badrummet hittade jag allt jag brukar packa ner i min necessär. Jackie hade tänkt på allt - det fanns ansiktsrengöring och en liten korg fylld med små nödvändiga saker som plåster, deodorant, rakhyvel, smärtstillande medicin...
Ingen behöver stressa iväg till den närmaste butiken för att köpa paracetamol. Istället kan man ta ett glas vin, bläddra i pärmen med nyttig information och bestämma planer för resten av dagen.





En skön säng och kanalutsikt - vad mer kan man önska!

Amsterdam B&B



Jag älskade att vakna på morgonen i det ljusa rummet och dricka mitt morgonkaffe sittandes i fönsterkarmen även om det fanns en skön fåtölj att sitta i. Se cyklar susa förbi och båtar glida förbi, med skräck och beundran iaktta hur Amsterdamborna skickligt parkerar sina bilar så nära kanalens kant. Att inte en enda hamnade i vattnet!

B&B in Joordan, Amsterdam


När vi anlände till B&B visade Jackie oss runt och svarade på alla våra frågor. 

Vi fick veta var den närmaste cykeluthyraren finns, var äter man de godaste pannkakorna, vilken tid är det bäst att besöka Van Gogh museet och så vidare.

En sak kan dock vara viktig att påpeka - frukosten levereras inte till rummet av Jackie personligen utan hon fyller kylskåpet med frukostmaten till självhushåll. Det finns färskpressad apelsinjuice från den lokala marknaden, olika pålägg och de förbakade frallorna kan värmas i miniugnen. Om du önskar ägg finns ett behändigt äggkokare.  Nespresso kaffemaskin finns också.




Läget är utmärkt. 

Mitt i de pittoreska gamla arbetarkvarteren Jordaan där lugnet råder men ändå tillräckligt nära  alla sevärdheter och Amsterdams centrum. 5 min promenad till Anne Franks hus och en av ringkanalerna Prinsengracht.



Vi trivdes här men den som förväntar sig ett färdigt dukad frukost kan bli besviken så läs på vad som står på hemsidan. Där kan du även se priser och boka direkt med Jackie.


Läs även mina tips om stadsdelen Jordaan,  det trendiga Amsterdam-Noord och coolaste takbaren i Amsterdam.



PS Glöm inte att gilla City Lover Reser på Facebook för fler kommande tips om Amsterdam!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar