lördag 4 mars 2017

Amsterdamtips - att hitta dolda pärlor i en storstad.

Att upptäcka platser bortom turiststråken är alltid kul men hur gör man för att hitta dem? Reseguider är rika på tips men ofta har de samma topp10 sevärdheter. Dessutom vill man ha dagsfärska tips så nuförtiden söker jag inspiration på:

1. Instagram

Här söker jag efter sevärda byggnader eftersom jag är intresserad av arkitektur men även street art och takbarer. På Instagram hittade jag till exempel tips om takbaren W Amsterdam.

Pathé Tuschinski - En vacker biografbyggnad i Art Deco stil.

He Hua tempel - ett buddisttempel mitt i Amsterdam

Huis van Bartolotti - på Herengracht.

2. Travelers Forum

Det finns många olika forum. Jag gillar Tripadvisor och VirtualTourist. Ett tips är att söka på "hidden gems in Amsterdam". Det är så jag fick tips om bland annat:

Zevenlandenhuisen - de sju husen  byggda i olika stilar som representerar sju europeiska länder. Små detaljer med balkong, torn och portar avslöjar vilka länder husen representerar.
Du hittar husen på Roemer Visscherstraat intill Vondelpark nära Leidseplein. Vi cyklade förbi dem under vår cykeltur i Amsterdam.

Italien och Spanien

Holland och Ryssland

Westelijke Eilanden - ett fridfullt kanalområde mellan Jordaan och floden IJ. Här finns inga turister trots att det ligger så nära centrum och stationen.


Hofjes - de historiska bostäderna med en liten trädgård i mitten.
Begijnhof med sin medeltida historia är en av de äldsta innergårdarna i Amsterdam och ligger därför inom Amsterdams innersta kanalring. Begijnhof som är en blandning av ett ålderdomshus och ett kloster för ogifta kvinnor finns bland topp sevärdheterna i Amsterdam men det finns många andra mindre kända innergårdar.



Några av dessa innergårdar är öppna för allmänheten som Karthuizerhof i mysiga Jordaan eller Van Brienenhofje med den vackra trädgården. Kika in om du har vägarna förbi - den ligger på Prinsengracht ungefär mittemot Noordenmarkt.


3. Fråga lokalbefolkning

Att besöka den trendiga Amsterdam- Noord stadsdelen i solnedgång var ett sådant utmärkt tips som vi fick av ägarinnan till vårt B&B - Jackie O Bed &Breakfast . Att besöka den lokala marknaden var ett annat bra tips eller sevärda hus att lägga märke till.

De drei Hendricken - granne med vårt boende.


Själv delar jag också tips på sevärt på min Instagram sida.

Välkommen att följa city_lover_reser på Instagram. 


3 kommentarer:

  1. Bra vinkel på inlägget!
    Jag lägger också ganska mycket tid på att försöka hitta de där lite annorlunda sevärdheterna och just de som jag tror kommer att passa oss. Så att det inte bara blir de mest kända.

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag tycker det ger väldigt mycket att prata med folk på resmålet så det här med att lägga ner tid innan har jag börjat ifrågasätta mer och mer. Däremot är sökningen innan bra om man inte vet så mycket om resmålet. Planerna kan ändras under tiden man söker info så att det där populära stället som alla vill till kanske inte är något för mig.

    SvaraRadera
  3. God vinkel på et indlæg og Amsterdam er bestemt en dejlig by ;-)

    SvaraRadera