lördag 15 juli 2017

Nordens pärla Ålesund.

En av de vackraste städerna som jag hittills besökt ligger här i Norden. Den lilla staden Ålesund är en riktig pärla. Med sitt fantastiska läge i den västnorska skärgården är den granne med mäktiga berg och några av Norges vackraste fjordar.

Trots att staden är uppbyggt på nytt efter den förödande branden i början på 1900-talet gillar jag den för man har gjort det så elegant och smakfullt i den vackra jugendstilen.


Norway´s most beautifull town

Jag vaknar på morgonen med en utsikt som talar om att det kommer bli en fin dag. Efter den minst sagt generösa frukosten med flera sorters lax och andra delikatesser är jag redo för att utforska staden.
Scandic Park hotell.

Först på tur blir att klättra uppför kullen till utsiktsplatsen Aksla. Stigen dit börjar precis bakom hotellet jag bor på. Väl uppe belönas jag med stadens bästa utsikt och jag stannar länge här för att bara ta in den mäktiga vyn.


Nordens bästa stad för naturupplevelser


Efter det vandrar jag runt i staden för att se alla fina byggnader i jugendstilen.

jugendstil i Norden

Vackra detaljer och pastellfärger.








Nordens pärla Ålesund
stadens biograf
Det är lite kuperat men i övrigt är Ålesund en promenadvänlig stad.


Jag traskar vidare till stadsdelen på andra sidan Ålesundet. Där finns ytterligare kvarter med färgglada hus. På vägen dit lägger jag märke till ett annorlunda bibliotek.

Ålesund



Jugendstil i Ålesund

Jag passerar ett gammalt kloster som idag används som skolbyggnad och kommer till en kyrka med en fridfull kyrkogård.



När det är dags för paus, köper jag fika på ett litet café och gör som alla andra - flyttar ut och dricker mitt kaffe vid vattenkanten för att njuta av höstens kanske sista solstrålar.


Jag får höra av några norrmän att en sådan vacker dag som denna måste man gå upp för Aksla kullen för att skåda solnedgången men jag har redan varit där uppe och det får vänta till nästa dag.

Sevärd stad i Norge

Dagarna på senhösten är korta här uppe i norr. Det blir mörkt tidigt och utan turister är staden lite öde på kvällen. Tur att det finns en del mysiga restauranger. I Ålesund blir jag serverad den godaste fisk-och skaldjurssoppa jag någonsin har ätit.



Till Ålesund reser man inte för city pulsen utan för att njuta av den vackra naturen som omger staden, för att vandra och åka båt ut till fjordriket. Det gör jag också dagen därpå och får ett litet smakprov på hur det är att åka med Hurtigruten.

Blev det någon solnedgång dagen därpå? Jo då - den var verkligen magnifik och värt all klättrande upp trots tröttheten efter den fantastiska utflykten till Geirangerfjorden.

bästa utsikt i Ålesund

solnedgång i Ålesund



Ålesund blev en riktigt positiv överraskning och får många pluspoäng av mig. Det här är en stad för den som gillar mindre städer och vill kombinera stad med naturupplevelser.

Förutom att den levererade vacker arkitektur och många utflyktsmöjligheter, träffade jag här vänliga människor som de två tjejerna som erbjöd mig skjuts till flygplatsen när jag höll på att missa flygbussen eller busschauffören som stannade till på en icke busshållplats för att jag och några andra turister skulle få en titt mot den sagolika fjorden.

På minus sidan finns:
Kostnaden  - Norge räknas till de dyraste länderna att semestra i men jag tyckte inte att det var så mycket dyrare där än att ta en weekend i Köpenhamn.

Vädret som i västra Norge är känt för sin rikliga nederbörd men jag tror att Ålesund ligger lite bättre till i väderstatistiken än Bergen. I Ålesund såg jag i alla fall inga paraplyautomater.

Art Nouveau i Norway

Resetips:
Ålesunds flygplats Vigra ligger på en annan ö än Ålesund men det är lätt att resa in till stan med flygbussen vars tidtabell är anpassad till flygets ankomsttider.


PS Välkommen att följa City Lover Reser på Facebook och Instagram/ @city_lover_reser.



1 kommentar:

  1. Oj vad fint det ser ut!!! Där har jag inte varit ...

    SvaraRadera