måndag 3 juli 2017

Till sagolandet Norge när själen behöver ro.

En höstdag köpte jag flygbiljett till Ålesund och efter ett kort byte i Oslo satt jag på planet och skådade en helt magisk solnedgång över Norges fjordar. Turistsäsongen var sedan länge över. Hösten i västra Norge hade varit generös med soliga dagar och det fina vädret fortsatte...

Norges smultronställen

Ålesund - Norge

I tre dagar utforskade jag staden och omgivningarna och hann tänka många "Wow,  så vackert! " Jag strosade runt i Norges vackraste stad och åkte båt genom UNESCO:s världsarv Geiranger fjord. De där vyerna över skärgården och fjordarna går inte ens beskriva eller återge på bild. Så mäktigt det var. Man måste uppleva det själv.

Här kommer en bildbomb från sagolandet Norge - landet jag vill återvända till.

Norges fjordar



höst i Norge


Naturens skönhet - Spegel, spegel, säg: Vem som vackrast är?

världens vackraste platser- Norge

världens vackraste städer


Europas städer med jugenstil

Nordens pärla Ålesund




vackraste platser på jorden - fjordlandet Norge

Den här resan var också en av de få resorna som jag har gjort solo. Jag behövde en andepaus i mitt liv och det här var verkligen en plats för att återhämta sig. Landskapet och vyerna där var så bedårande vackra att jag glömde bort att jag reste solo.
Så om du någonsin i livet går igenom en kris eller bara behöver ta en paus från ekorrhjulet därhemma, res till Norge. Ett par dagar i det vackra fjordlandet och jag lovar, du kan andas igen.




Jag är medveten om att det inte alltid är så strålande fint väder i dessa trakter. Jag har tidigare upplevt Norge i duggregn och dimma och det var magiskt det också. Men landet ligger ju inte på andra sidan jordklotet och därför kan man faktiskt vara spontan och resa till Ålesund över en helg när högtrycket har parkerat över Västnorge.


PS Välkommen att följa den här bloggen på Facebook för fler tips om Ålesund och Norge.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar