söndag 3 september 2017

Ett smakprov på Hurtigruten - världens vackraste sjöresa.

Båtresan med Hurtigruten sägs vara en av världens vackraste sjöresor men att resa med Hurtigruten är dyrt så den resan får jag fortsätta att drömma om. 
Jag har dock hittat ett sätt att få ett litet smakprov på Hurtigruten som inte kostar så mycket. Jag gjorde nämligen en dagstur med båten när jag besökte Norge och Ålesund.


När Hurtigruten anländer till Ålesund gör den en dagstur till de närliggande fjordarna innan den fortsätter norrut. Sommartid går turen till en av Norges vackraste fjordarna Geirangerfjord men på hösten från 1 september till 30 oktober går båten till Hjørundfjorden som är minst lika vacker.
Turen avgår 9.30 och kommer tillbaka till Ålesund klockan 17.15. All denna information fick jag på Ålesunds turistbyrå. HÄR kan du se tidtabell.

En vacker höstdag gick jag ner till Skanskekaja och tillsammans med andra Ålesundsborna inväntade Hurtigrutens båt som kl 8.45 kom in från Bergen.



När båten hade släppt av de resande som ville se Ålesund, fick jag gå ombord och köpa biljett. Sen var det bara att gå upp på däck, hitta en ledig stol och njuta av utsikten.



En varm jacka, mössa och vantar behövs om du som jag tar denna turen på hösten för ute till havs är rätt kyligt även om solen strålar. Man kan också sitta inne i värmen men det ger inte alls samma känsla.



Turen längs fjorden är den vackraste båtresan jag någonsin har gjort. De 2 timmarna som det tog att åka in i Hjørundfjorden satt jag som förhäxad och tittade ut mot det otroligt vackra landskapet. Det var helt magiskt! Men så hade jag också tur med vädret!




När vi anlände till Urke där fjorden slutar, fick jag gå i land eller rättare sagt vi blev skjutsade till fastlandet i en liten båt.


En del av Hurtigrutens passagerare åkte på någon organiserad busstur medan jag och andra norrmän bara steg i land för att njuta av naturen denna krispigt vackra höstdag. Vi hade dryga 3 timmar på oss och det räckte till en runda i de vackra omgivningarna.







Lite kaffe medan jag väntar på att åka tillbaka till den stora båten.

På vägen tillbaka till Ålesund serverades det fika ute på båtens däck. Ingen kunde motstå de nygräddade pannkakorna när man hade varit ute i den friska luften hela dagen. De norska pannkakorna eller Svele (som de heter på norska) är något som man bara måste prova när man befinner sig i Norge. Jättegott!




Jag är glad att jag gjorde den här fantastiska trippen med Hurtigruten. För mig var det också ett sätt att bearbeta min rädsla för att vara på båten efter en båtbrand jag var med för många år sedan. Läs om det HÄR.
Konstigt nog märkte jag inte så mycket av rädslan, kanske för att jag inte behövde sova på båten, kanske för att jag var överväldigad av det magiskt vackra.




4 kommentarer:

  1. Wow vad vackert :) underbara bilder ;)

    SvaraRadera
  2. Skulle också vilja resa med Hurtigruten, verkar vara så sjukt vackert där :)

    SvaraRadera
  3. Invänta högtrycket och res! Jag tror hösten är bra tid att resa till Norge för då får man njuta av naturen utan att trängas med andra turister. Jag ska definitivt återvända!

    SvaraRadera
  4. Åh jag är sååå avis, kul för dig!

    SvaraRadera