söndag 19 november 2017

Höstens weekendresa - Ladies på vift i Porto.

Höstens weekendresa gick till Porto - en portugisisk skönhet som håller på att vakna ur sin törnrosasömn. Lite ruffig men så genuin och vänlig stad.
Vad vi inte var beredda på var de höga temperaturerna i början på oktober. En stad som ligger vid Atlanten borde inte ha så varmt väder i oktober men det håller på att förändras, fick vi höra av lokalborna.

bästa weekendstad på hösten

Porto

Det var en efterlängtad tjejresa för "mamma-maffia klubben" som bildades för länge sedan när våra barn var små. Barnen - de har börjat ge sig iväg på egna backpackers resor och nu var det dags för oss att komma iväg på ladies-weekend med god mat, portvin och mycket skratt.

Vi hade bokat en lägenhet mitt i det historiska Porto och efter en kort tur med Uber-taxi anlände vi till den nyrenoverade och fräscha lägenheten Porto Cardosas Story Apartment.

prisvärd central lägenhet i Porto

Porto Cardosas Story Apartment
Vår lägenhet med två små balkonger på 4 våningen.

På morgonen vaknade vi av att frukosten blev levererad till oss. Vilken lyx! Det fanns bullar, pålägg, yoghurt och färskpressad apelsinjuice, kaffe och till och med de små portugisiska bakelser Pasteis de Nata.
Vi öppnade dörren till den lilla balkongen och konstaterade att det skulle bli en strålande dag.

Porto lägenhet med balkong

På programmet stod följande punkter: Ut och bekanta sig med staden. Fika ofta och njuta av ledigheten.

Porto - Portugals bästa stad

Vi hade blivit tipsade om att besöka den kända bokhandeln Livraria Lello men när vi kom fram till boklådan som låg runt hörnet från vår lägenhet, konstaterade vi att i den långa kön ville vi inte stå, så det fick bli ett senare besök här.

sevärd bokhandel i Porto

Istället gick vi gatan upp och ner, förbi en hantverkarmarknad, gamla hus, kyrkor med blå-vit kakel och antika butiker.

Den här gamle mannen sålde skräddarsydda barnkläder i sin butik.

Sedan var det förstås hög tid för en lunchpaus. Vi gick ner till floden Douro och parkerade oss på en uteservering, typ turistfälla men det gjorde inte så mycket. I gott sällskap med lite sangria, solen som värmde och mycket skratt hade vi det bra.

Porto- bästa områden

Den historiska stadsdelen av Porto tillsammans med en av broarna över Douro är med på UNESCO:s världsarvslista. Till stadsdelen Ribeira nere vid floden kommer många turister och stadsborna för att flanera längs promenaden, ta en tur med båten eller äta på en av restaurangerna här. Det gjorde vi också.

Portugals bästa stad- Porto

Porto med båt

Tillbaka i lägenheten blev det en kort siesta och sen skulle vi ta taxi till utkanten av Porto för att leta rätt på stadens bästa fiskrestauranger, ett tips vi hade fått av lägenhetsvärden.

Under våra drygt tre dagar i Porto hann vi bland annat besöka en marknad och en kyrka, se en del gatukonst, äta god mat och dricka portvin, shoppa lite och även göra en dagsutflykt med tåg.

HÄR kan du läsa om Porto för livsnjutare .

För fler tips om Porto och Portugal följ bloggen City-Lover- Reser på Facebook.