lördag 17 februari 2018

Milano - en svårälskad stad.

Milano är en av de storstäderna som efter mitt förra besök hamnade bland de charmlösa och tråkiga städerna på City Lovers lista.
I somras när vi reste till Comosjön skulle vi flyga hem från Milano och då bestämde jag för att stanna ett par dagar i staden och ge den en ny chans. Jag mötte en stad där gammalt möter nytt, en stad som äntligen börjar få lite ansiktslyft med hjälp av nutida arkitektur.

vackra områden i Milano

Milanos Domkyrka var lika mäktig men det kändes ganska olustigt att vistas där när överallt stod tungt beväpnade militärer.

Först tog vi en promenad i de gamla historiska kvarteren och passerade en del sevärda platser som Colonne di San Lorenzo och Basilica di Sant`Ambrogio.

Vi gick längs de gamla gatorna förbi ett antal gamla palazzos som i dag är sevärda konstgallerier som Pinacoteca di Brera.

Vi tog också en runda med spårvagnen för att få ett bättre grepp om staden.

Galleria Vittoria Emanuelle II var lika vacker och imponerande som förra gången men kvarteren runt omkring var fortfarande sjabbiga, fullt med turister och suvenirförsäljare.

Istället gick vi in på Rinascente - det stora varuhuset bakom Domkyrkan för att hitta takterassen med utsikten mot Duomo. Här uppe på Terrazza Della Rinascente var det mycket trevligare att sitta.

bästa utsikt i Milano

På vägen ut tog vi ett titt på varuhusets matavdelning.

Vad sägs om söta skor i choklad?

Brera är en trevlig del av innerstaden men jag vill också rekommendera två andra områden att besöka i Milano.

1. Naviglio - den gamla hamn-och arbetarstadsdelen längs kanalen strax söder om Milanos stadsmur har de senaste åren blivit mer och mer hippt. Det är hit milanoborna kommer på kvällen för att äta och umgås. Det gjorde även vi. Längs kanalens båda sidor fanns det gott om caféer och restauranger och det var mysigt att promenera när mörkret sänkte sig över staden.

mysiga områden i Milano

2.  I närheten av Porta Garibaldi tågstationen växer ett nybyggd område fram. Det är här jag ser Milano som designens stad.

De gröna bostadshusen Bosco Verticale.

Vi bodde inte långt härifrån på Room Inn - ett litet B&B med terrass. Det visade sig vara en trevlig gata att bo på - med kvällsliv, nära metro och gågatan Como Corso.

Kika in på det gröna 10 Corso Como Café, ett kombinerat butik-café.

Ett sista besök på det trendiga Eataly för att äta och fynda lite presenter hem. Sedan var det dags att bege sig till flygplatsen.

Hade Milano vunnit några fler poäng hos mig denna gången?
Ja, absolut men det är fortfarande en stad vars namn låter mycket elegantare och vackrare än vad själva staden är. Jag tycker fortfarande att Milano är en svårälskad stad, i alla fall om man är en vanlig turist och inte en fashionista som besöker staden med inbjudningar till modeshower och happenings och får se det som gör Milano till mode-och designers mecka.